3-4-5. OKULDA ,EĞİTİM KURUMLARINDA ve İL KOMİSYONLARINDA PDR ( 3 video )
OKUL REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA
PROGRAMI

Okullarda psikolojik
danışma ve rehberlik
hizmetleri
*
Okullarda PDR hizmetlerinin
başlangıcından bu yana, bu hizmetlerin nasıl ve hangi içerikte verileceği,
psikolojik danışmanların rollerinin
neler olacağı gibi konularda, bir başka deeyişle okul PDR hizmetlerinin nasıl
örgütleneceği konusunda çeşitli modeller uygulanmıştır.
* Bu modelllerden başlıcaları aşağıda kısaca tanıtılmıştır (Erkan, 2004).
Hizmetler Modeli:
* Bu model 1920’li yıllarda ortaya çıkmıştır ve modelde psikolojik danışmanların etkinlikleri oryantasyon, bireyi tanıma, bilgi verme, psikolojik danışma, yerleştirme ve izleme biçiminde altı kategoride ele alınmıştır.
Süreç Modeli:
* Bu model de 1920 li yıllarda uygulanmaya başlanmıştır.
* Psikoljik danışma hizmetinin klinik ve
trapötik yönü vurgulanmış, psikolojik danışmanlar psikolojik danışma,
müşavirlik ve koordinasyon rollerini üstlenmişlerdir.
Görevler Modeli:
* Bu modelde psikolojik danışmanların görevleri basitçe listelenmiştir.
* Bu görevler
fazla sayıdadır ve son görev genellikle “Zaman zaman kendisine
verilen diğer görevleri
yerine getirir.” biçiminde ifade
edilir.
* Bu durum da psikoljik danışmanların rollerinde bazen
belirsizliklere neden olmuştur.
* Bu üç model de programdan ziyade
psikolojik danışmanın poziyonu
üzerinde odaklanmıştır.
* Bunun sonucu olarak rehberlik
hizmetleri eğitim sürecinin
ana parçası olmaktan
çok, eğitim faaliyetlerini destekleyen bir hizmet alanı olarak görülmüştür.
Kapsamlı Psikoljik Danışma ve Rehberlik
Programları Modeli:
** PDR hizmetlerini meslek ya da program seçimi ve kriz durumlarına müdahale ilesınırlayan geleneklsel modellere bir tepki olarak bu model kurumsal temelini gelişimsel rehberlik yaklaşımından almıştır.
* 1960’lı yıllarda ortaya çıkan bu yaklaşımda bireyin gelişimsel ihtiyaçları ön plandadır ve rehberlik hizmetlerinin öğrencilerin içinde bulundukları gelişim dönemlerinin ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik olması gerektiği savunulur.
* Kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik
programının süreçsel ögeleri:
Bireysel planlama:
* Öğrencilerin kişisel ve mesleki gelişimlerinin yanı sıra kendi öğrenimlerini de planlamaları ve yönetmelerine yardımcı olacak
etkinlikler içerir.
* Burada yer alan etkinlikler psikolojik danışman tarafından planlanır ve yönlendirilir. Bireysel planlama hizmetlerinin verilmesinde bireyi tanıma, bilgi verme, yerleştirme ve izleme stratejileri kullanılır.
Müdahale hizmetleri:
* Bu hizmetler çerçevesinde öğrencilerin psikoljik danışma, müşavirlik, sevk ya da sadece bilgi vermeyi gerektiren acil sorunlarına ve ihtiyaçlarına yönelik etkinlikler sunulur.
Sistem desteği:
* Sistem desteği, PDR programının oluşturulması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak yönetimsel ve eğitsel etkinliklerden oluşur.
* Bu unsur profesyonel gelişimi personel
ve çevreyle ilişkileri öğretmenlere müşavirlik danışma kurulları, topluma ulaşma,
program yönetimi ve yürütülmesi, araştırma-geliştirme alanlarında yapılacak etkinlikleri içerir.
Rehberlik müfredatı:
* Rehberlik müfredatının amacı, her düzeyden
tüm öğrencilere, normal büyüme ve gelişim bilgisi sağlamak ve yaşam becerilerini kazanma ve kullanmalarına yardımcı olmaktır.
* Rehberlik müfredatının düzenlenmesi ve
yürütülmesinden okul psikolojik danışmanları sorumlu olmakla birlikte, müfredatın başarılı bir şekilde
uygulanması için okuldaki tüm birimlerin ve personelin iş birliği ve desteği
gerekir. Rehberlik müfredatı öğrencilere sınıf ve grup etkinlikleri şeklinde sunulabilir.
* Sınıf
etkinliklerini psikoljik danışman
tek başına ya da öğretmenlerle birlikte gerçekleştirebilir veya sadece öğretmenlere yardımcı
olabilir.
Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma
(RPD) Hizmetleri Programı
Okul Rehberlik ve Psikoljik
Danışma (RPD) Hizmetleri Programı: planlı,
programlı, sistemli, örgütlü ve profesyonel düzeyde yürütülen rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin bütünüdür.
*Bu programı hazırlamakla görevli ekip yani Rehberlik Hizmetleri Yürütme Komisyonu (RHYK) şunlardan oluşmaktadır:
* Müdür (veya görevlendireceği yardımcısı)
* Psikoljik danışman,
*Her sınıf düzeyinden birer sınıf rehber öğretmeni
* Ödül ve disiplin kurulu temsilcisi,
*Okul aile birliği başkanı ve öğrenci
temsilcisi,
* Eğer okulda psikoljik danışman yoksa RAM’dan müşavirlik hizmeti alınarak RHYK tarafından hazırlanır (MEB,2020).
*Genel olarak
birçok aşamada okul psikoljik danışmanı
aktif, yönlendirici (müşavirlik) ve esas olarak okul RPD programını yürüten kişidir.
* MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü (ÖRGM) tarafından hazırlanmakta ve örnek etkinlikler yayınlanmaktadır. (MEB, 2021).
Okul Psikososyal Destek Ekipleri:
* Millî Eğitim Bakanlığı rehberlik
hizmetleri kapsamında, doğal afet, terör, göç, intihar, ölüm-yas, cinsel
istismar gibi travmatik ve zorlu
olaylar karşısında psikososyal koruma, önleme ve krize müdahale hizmetleri
yürütülmektedir (T.C. MEB-Tebliğler Dergisi, 2019.
* Psikososyal Koruma, Önleme ve Krize Müdahale
Hizmmetleri Yönergesi, 2739 sayı, 12.03.2019 tarih. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü).
Okul Psikososyal Destek Ekipleri
* Şiddete maruz kalma, aile üyeleri/bir yakının
kaybı, savaş, terör, doğal afetler gibi yaşam koşullarının bozulmasına ve hizmetlere erişimin
güçleşmesine neden olan zor ve stres veren olayların yaşanması, bireylerin ve toplumların dengesini, gelişimini, duygusal
ve sosyal iyi oluş hâlini önemli ölçüde
etkileyebilir.
* Psikososyal destek, bu tür kriz durumları sonrası ortaya çıkabilecek psikolojik
uyumsuzlukların önlenmesi,
aile
ve toplum düzeyinde ilişkilerin kurulması ve geliştirilmesi, bireylerin
kendi kapasitelerini fark etmeleri ve güçlenmeleri amacıyla düzenlenen çok disiplinli hizmetler bütünüdür.
* Psikososyal destek süreçte vurguyu
bireyin kırılganlıkları yerine güçlükler karşısında aktif olmasına, kendini
toparlamasına ve çevresinde bulunan
olanakları harekete geçirilmesine imkân veren bir hizmet sunum modelini benimser ve sürdürülebilir/bütünsel
bir yaklaşımı temel alır.
Okul Psikososyal Destek Ekipleri;
* Okul müdürü veya okul müdürü tarafından
görevlendirilmiş bir müdür yardımcısı başkanlığında,
* Varsa rehber öğretmenler/psikolojik danışmanlar ve
* Rehberlik hizmetleri yürütme
komisyonu üyesi her sınıf düzeyinden
en az bir sınıf rehber öğretmeninden oluşur.
* Okul ekibi birinci
dönemin başı, ikinci dönemin başı ve ikinci dönemin sonu olmak üzere
yılda üç kez ve ihtiyaç
duyulan hâllerde toplanır.
Bildirim Yükümlülüğü
* Tehdit, şantaj, cinsel içerikli bir istismar, suça veya uyuşturucu kullanımına teşvik durumu varsa tüm okul personelinin bildirim
yükümlülüğü bulunmaktadır.
* İhmal ve istismar şüphesi bildirim yükümlülüğünün yerine getirilmesi için yeterlidir.
* Gizlilik ilkesine dikkat edilerek vaka ile ilgili birimler olaydan haberdar edilmelidir.
İhmal ve istismar
vakası şüphesinde başvurulacak yerler;
*İl/İlçe Emniyet Müdürlüğü Çocuk Büro Amirliği
*Emniyet Genel Müdürlüğü 155 İhbar Hattı
*İl/İlçe Sosyal Hizmetler Merkezi
Müdürlüğü
*Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı 183 İhbar Hattı
OKUL REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA
PROGRAMI
* Ülkemizde okul rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri gelişimsel
anlayıştan hareketle genellikle
Kapsamlı RPD Programları Modeli
temelinde planlanmaktadır.
* Okul RPD Programı, okuldaki tüm rehberlik
ve psikolojik danışma
hizmetlerini düzenleyen genel
bir rehberlik programı ya da bir çerçeve programdır.
Kapsamlı Rehberlik
ve Psikolojik Danışma
Programının Genel Özellikleri
* Kapsamlı RPD programları öğrencilerin sosyal duygusal, akademik ve kariyer gelişimlerinin bir bütün olarak
desteklenmesini esas alır.
* Bu programının örgütsel yapısını oluşturan birtakım öncüller vardır.
* Bunlar aşağıda
kısaca belirtilmiştir:
Sonuç temellidir.
* *Tüm öğrencilerin okulda başarılı olmaları, üniversiteye ve/veya iş yaşamına geçiş yapmaları için gerekli olan yeterlikleri kazanmaları için tasarlanır.
Standart temellidir:
* Program tüm öğrencilerin kazanmalarının beklenildiği beceri, yeterlik
ve davranışları içerir.
Veri tabanlıdır:
* *Program hedeflerine ulaşıp ulaşmadığının kontrol edilmesi ve programın öğrenci gelişimine yararlarının kanıtlanması amacıyla öğrenci, öğretmen, veli ve okul yöneticilerinden veri toplanmasına dayanır.
Gelişimseldir ve kapsamlıdır:
* Program öğrencilerin yeterliklere ulaşmalarını sağlamada düzenli, planlı ve sistematik olarak
oluşturulmuştur.
* Rehberlik ve psikolojik danışma
programları; bireyi tanıma, bilgi verme, müşavirlik, psikolojik danışma, sevk etme, yerleştirme ve izleme gibi etkinlik ve hizmetleri içeren kapsamlı bir programdır.
Takım çalışmasını gerektirir:
* Programın merkezini
okul rehber öğretmen/psikolojik danışmanı oluşturur ve öğrenciyle yakından
ilişkili okul personeli, ebeveynler ve toplum üyeleri
ile iş birliğine dayalı bir ilişki içindedir.
Okul Rehberlik
ve Danışma Hizmetleri
Programı Hazırlanma Süreci
* Programın tasarlanması sürecinde her eğitim öğretim yılı mayıs ayında test ve test dışı teknikler kullanılarak öğrencilerin rehberlik
ve psikolojik danışma
hizmetlerine ilişkin ihtiyaçları belirlenir.
Hedeflerin belirlenmesi
MADDE 9 – (1) Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri kapsamında genel hedefler Bakanlıkça, yerel hedefler rehberlik
ve psikolojik danışma
hizmetleri il yürütme komisyonlarınca, özel hedefler eğitim kurumlarınca belirlenir. Okul rehberlik ve psikolojik danışma
programının hazırlanması
MADDE 10 – (1) Okul rehberlik ve psikolojik
danışma programında;
a) *Genel, yerel ve özel hedeflere,
b *Gelişimsel ve önleyici hizmetler, iyileştirici hizmetler ve destek hizmetlere,
**Okuldaki tüm öğrencileri kapsayacak faaliyetlere, ç)
**Değerlendirme süreçlerine yer verilir.
*Okul RPD programı psikolojik danışmanın sorumluğunda, Okul
Rehberlik Hizmetleri Yürütme
Komisyonu (RHYK) üyeleri ile iş birliği içinde
hazırlanır.
*Eğer okulda
psikolojik danışman yoksa RAM’dan müşavirlik hizmeti alınarak RHYK tarafından hazırlanır.
*Genel olarak
birçok aşamada okul psikolojik danışmanı
aktif, yönlendirici (müşavirlik) ve esas olarak
okul RPD programının yürüten
kişidir.
Okul Rehberlik ve Danışma Hizmetleri
Programı Uygulama Süreci
MADDE 11 – (1) Eğitim kurumlarında rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetleri; gelişimsel ve önleyici hizmetler,
iyileştirici hizmetler ve destek hizmetler esas alınarak sunulur.
(2)
Rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetleri; bireysel ve grupla psikolojik danışma ve rehberlik, psikoeğitim,
akran temelli çalışmalar, bireyi tanıma tekniklerini uygulama, seminer, panel, konferans, kurs ve gezi düzenleme, sınıf rehberliği
çalışmaları ile yayın hazırlama gibi faaliyetlerle yürütülür. İhtiyaç hâlinde
bu hizmetler çevrim içi bilişim teknolojileri kullanılarak uzaktan
verilebilir.
(3)
Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı; ders yılı boyunca
rehber öğretmen/psikolojik danışman,
sınıf rehber öğretmenleri, öğretmenler ve eğitim kurumu yöneticileri ile iş
birliği içerisinde uygulanır ve programın etkililiği ders yılı sonunda
kanıta dayalı olarak değerlendirilir.
Okul Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Programı Değerlendirme Süreçleri
* Değerlendirme, hazırlanan ve uygulanan RPD Programının ne derecede gerçekleştirildiğinin, başarıya ulaştığının kontrol edilmesidir.
* Okul
RPD hizmetinin genel değerlendirmesi için sene sonu rehberlik faaliyet
raporu “MEBBİS E-Rehberlik” bölümüne
girilir ardından okul müdürünün onayı
ile il/ilçe RAM’a gönderilir.
* Sınıf
rehberlik programının değerlendirmesinde, sınıf rehber öğretmeni
tarafından dönem sonu rehberlik faaliyetleri raporu (her dönem için ayrı
ayrı) ve yılsonu rehberlik faaliyet raporu olmak üzere 3 adet değerlendirme aracı tamamlanır.
* Değerlendirme sürecinin ardından elde
edilen veriler bir sonraki yılın RPD programının hazırlanmaya başlandığı aşamadır.
* Bu aşama bir anlamda “geliştirme” aşamasıdır.
* Elde edilen verilere
göre programın eksiklikleri belirlenir ve güçlendirme çalışmaları yapılır.
MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Sunum Sistemi
* RPD hizmetleri sunum sistemi 2 bölümden oluşmaktadır.
* Bunlar “Bireysel Çalışmalar” ve “Grup Çalışmaları”dır.
EĞİTİM KURUMLARINDA REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLMESİ
* Millî Eğitim
Bakanlığı tarafından hazırlanan MEB Rehberlik ve
Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği ile il ve ilçe düzeyindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ve bu hizmetlerin verildiği özel
ve resmî eğitim kurumları ile rehberlik ve araştırma merkezlerindeki RPD hizmetlerinin nasıl yürütüleceği belirlenmiştir.
* Okullarda rehberlik
hizmetleri RPD servisi tarafından yürütülür.
Rehberlik ve psikolojik danışma servisi
MADDE 15 – (1) Resmî ve özel, örgün eğitim ve hayat boyu öğrenme kurumlarında RPD hizmetlerinin yürütülmesi ve koordinasyonunun sağlanması amacıyla rehberlik ve psikolojik danışma
servisi kurulur.
(2) Rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetlerinin etkili bir şekilde yürütülebilmesi için rehberlik ve psikolojik danışma
servisinin;
*Öğrenci, veli, öğretmen ve diğer personelin kolaylıkla ulaşabileceği konumda
olması,
*Uygun fiziki koşullara sahip olması,
* Bilişim, iletişim araçları, gerekli büro malzemeleri, bireysel çalışmalar ve grup çalışmaları için gerekli araç ve gereçler ile donatılmış olması
*RPD hizmetleri dışında başka bir amaç için kullanılmaması, gerekir.
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yürütme
Komisyonu
MADDE 16 – (1) Eğitim kurumlarında rehberlik
ve psikolojik danışma hizmetlerinin planlanması ve kurum içindeki
iş birliğinin sağlanması amacıyla rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetleri yürütme komisyonu
oluşturulur.
* Rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetleri yürütme komisyonu eğitim kurumu müdürünün başkanlığında aşağıdaki üyelerden oluşur:
*Eğitim kurumunda görevli müdür yardımcıları
*Rehber öğretmen/psikolojik danışmanlar
*Sınıf rehber öğretmenlerinden her sınıf düzeyinden seçilecek en az birer temsilci
*Okul öncesi eğitim kurumlarında farklı yaş grubundaki çocukların eğitiminden sorumlu en az birer öğretmen
*Ortaöğretim kurumlarında disiplin kurulu ve onur kurulundan; ilköğretim kurumlarında ise öğrenci davranışları değerlendirme kurulundan birer temsilci
*Okul-aile birliğinden bir temsilci
(3) Hayat boyu öğrenme kurumlarında yürütme komisyonu; müdürün
başkanlığında bir müdür
yardımcısı, rehber
öğretmen/psikolojik danışman
ile müdürün görevlendireceği bir öğretmenden oluşur.
(4)
Rehber
öğretmen/psikolojik danışmanı bulunmayan eğitim
kurumlarında gerektiğinde rehberlik ve araştırma merkezinden bir rehber öğretmen/psikolojik danışmanın ya da
rehberlik ve araştırma merkezinin sorumluluk
bölgesindeki eğitim kurumlarında görev
yapan bir rehber öğretmen/psikolojik danışmanın katılımının
sağlanması için planlama yapılır.
(5) Eğitim Kurumu müdürü, müdür yardımcıları ile rehber öğretmen/psikolojik danışman komisyonun sürekli üyesidir.
* Komisyonun diğer üyeleri her ders yılı başında öğretmenler kurulunda belirlenir.
(6) Komisyon; birinci dönem başında, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda olmak üzere en az üç defa toplanır.
Gerektiğinde rehberlik
ve psikolojik danışma servisinin önerisi ile de toplanabilir.
(7)
Komisyonun ilk toplantısı, öğretmenler kurulu toplantısının yapıldığı
tarihten itibaren en geç bir ay içerisinde yapılır.
(8) Komisyonun gündemi, rehberlik ve psikolojik danışma servisince hazırlanarak eğitim kurumu müdürüne sunulur; gündem ve toplantı tarihi eğitim kurumu müdürü tarafından bir hafta önce yazılı olarak ilgililere duyurulur
(9) Komisyon toplantısında alınan kararlar tutanak hâline getirilir.
(10) Alınan kararlar
eğitim kurumu personeline yazılı olarak duyurulur.
(11)
Rehber öğretmen/psikolojik danışman bulunmayan eğitim kurumlarında rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetleri
rehberlik ve araştırma merkezi ile iş birliği içerisinde yürütülür.
Görevleri
MADDE 17 – (1) Rehberlik ve psikolojik
danışma hizmetleri yürütme
komisyonu aşağıdaki görevleri yapar:
a)
Eğitim kurumuna ait özel hedeflerin belirlenmesinde görüş
bildirir. (Özel hedefleri Rehberlik İhtiyaç Belirleme
Anketlerinden ‘RİBA’elde ettiğimiz sonuçlardan alırız. Mayısta tamamlanan anketler eylülde komisyona
sunulur ve bu şekilde özel hedefler
belirlenir.)
b)
Rehberlik ve psikolojik danışma
servisince hazırlanan okul rehberlik ve psikolojik danışma programını inceler
ve görüşlerini bildirir. Programın uygulanması için gerekli önlemleri
alarak yürütülecek çalışmaları karara bağlar.
c)
Rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetlerinin yürütülmesi sırasında hizmetlere ilişkin çalışmaları inceler, değerlendirir; ortaya
çıkan sorunların çözümüne
yönelik önlemleri belirler.
d)
Eğitim ortamında; öğrenciler, aileler, idareciler ve öğretmenler arasında
etkili iletişim kurulabilmesi için yapılacak
çalışmaları belirler.
e)
Yapılacak çalışmalarda ilgili kurum ve kuruluşlar ile iş birliğinin sağlanması için gerekli faaliyetleri planlar.
f)
Öğrencilerin sosyal duygusal, akademik ve kariyer gelişimleri ile ilgili yapılacak
çalışmalar için görüş bildirir.
g)
Okulda gerçekleştirilecek psiko-sosyal
destek hizmetlerinin okul rehberlik ve psikolojik
danışma programına eklenmesi hususlarında görüş
bildirir.
h) İhtiyaç olması durumunda okulda gerçekleştirilecek psiko-sosyal destek hizmetlerinde görev alır. Bu kapsamdaki faaliyetler Bakanlıkça hazırlanan yönerge doğrultusunda yürütülür
E-Rehberlik Sistemi:
* Bu sistem MEBBİS’in bir uzantısı olarak kullanılmaktadır.
* Bütün
etkinliklerin bir arada görüldüğü, yapılan etkinliklerin kaydedildiği,
öğrenciyi tanıma amaçlı pek çok bilginin
edinilebileceği bir sistemdir.
* RAM’a öğrenci yönlendirirken bu sistemde var olan formlar doldurularak işlemler bu sistem üzerinden takip edilebilmektedir.
* Rehber öğretmenler MEBBİS’teki bu sistem üzerinden program hazırlama, yıllık ve haftalık
program giriş ve düzenlemelerini yapabilir, veri raporlama yapabilmektedirler.
* 2020 yılında
hazırlanan sınıf rehberlik
programında da üç basamaklı bir rehberlik sistemi
kurulmuştur.
Algıya dayalı değerlendirme:
* Öğretmen, öğrenci ve velilere
uygulanan anketler sonrasında
elde edilen kanılara
dayanır.
Süreç Değerlendirmesi:
* Bir yıl içerisinde neler yapıldı? sorusuna cevap aranır.
Sonuç Değerlendirmesi:
* A okulunda
bir önceki yıla göre devam,
devamsızlık/disiplin gibi istatistiki gelişim sonuçları karşılaştırılır.
Koordinatör rehber öğretmen/psikolojik danışmanın görev ve sorumlulukları
MADDE 20 – (1) Koordinatörlük görevi verilen rehber
öğretmen/psikolojik danışman eğitim kurumunda yürütülen rehberlik ve psikolojik
danışma hizmetlerine ilişkin
görevlerinin yanı sıra aşağıdaki görevleri
yapar:
a)
Rehberlik ve psikolojik danışma servisi ile eğitim kurumu yönetimi arasındaki
koordinasyonu sağlar.
b)
Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı doğrultusunda yapılan çalışmalarla ilgili öğretmenler kuruluna
bilgi verir.
c)
Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütme
komisyonu toplantılarına ait gündemi ve
d)
toplantılarda alınan kararları
yazılı hâle getirir.
e) Rehberlik ve psikolojik danışma servisi tarafından ortak olarak e-Rehberlik sistemi üzerinden hazırlanan okul rehberlik ve psikolojik danışma programını eğitim kurumu müdürüne onaylatır.
Rehber öğretmen/psikolojik danışmanın görevleri
MADDE 21 – Eğitim kurumlarında rehber öğretmen/psikolojik danışman gelişimsel ve önleyici hizmetler, iyileştirici hizmetler ve destek hizmetlere ilişkin görevlerini yerine getirir.
Gelişimsel ve önleyici hizmetler;
a)
Sınıf rehberlik programı
kapsamında rehberlik alanında özel bilgi ve beceri gerektiren etkinlikleri uygular.
b)
Bireyi tanıma çalışmaları kapsamında
bireyi tanıma tekniklerini uygular, değerlendirmelerini raporlaştırarak öğrencilere geri bildirimde bulunur ve
ilgililerle paylaşır. Gerektiğinde bireyi tanıma tekniklerini geliştirme çalışmalarına katılır.
c)
Bilgi verme çalışmaları kapsamında
öğrencilerin sosyal duygusal, akademik ve kariyer gelişim alanlarında ihtiyaç duydukları bilgileri bireysel çalışmalar, grup çalışmaları veya yayın hazırlama
yoluyla öğrencilerle paylaşır.
d)
Yöneltme ve izleme çalışmaları
kapsamında bireyi tanıma ve bilgi verme hizmeti sunarak öğrenciyi kendine uygun olan eğitim
kurumuna, alana, dala, staja, işe, mesleğe, okul içi ya da okul dışı sosyal ve
kültürel etkinliklere yöneltir ve öğrencinin gelişimini izler. Merkezî sınavlara ait tercih dönemlerinde görev alır.
İyileştirici hizmetler;
* Öğrencilerin sosyal duygusal,
akademik ve kariyer gelişimlerinin desteklenmesi, kendilerini keşfetmeleri, duygusal, düşünsel, davranışsal düzeyde
kapasitelerinin güçlendirilmesi, iyileştirme ve geliştirme amacıyla formasyonu uygun olan rehber öğretmen/psikolojik danışman
bireysel ve grupla psikolojik danışma yapar.
Psikososyal destek hizmetleri kapsamında;
*Doğal afetler ile kaza, ihmal, istismar,
intihar, şiddet, savaş, göç ve salgın hastalıklar gibi zorlu yaşam olaylarında öğrenci,
aile ve öğretmenlere psikolojik ve sosyal destek
sağlar.
*Hakkında danışmanlık tedbir kararı verilen
çocuğa ve çocuğun
bakımından sorumlu kişilere
hizmet sunar.
* Eğitim kurumlarında rehber öğretmen/psikolojik danışman bulunmaması veya çocuğun herhangi bir eğitim kurumu ile ilişiğinin olmaması durumunda danışmanlık tedbiri uygulamaları il veya ilçe millî eğitim müdürlüklerinin görevlendireceği, çocuğun ikamet adresinin bulunduğu eğitim bölgesinde görevli rehber öğretmen/psikolojik danışman yerine getirir.
* Danışmanlık tedbir kararlarına ilişkin görevlendirmelerde rehber öğretmen/psikolojik danışmanların hâlihazırda yerine getirmekte oldukları danışmanlık tedbir kararları da gözetilerek dengeli bir dağılım sağlanır.
* Sevk çalışmaları kapsamında bireyin,
rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin müdahale alanı ya da rehber öğretmen/psikolojik danışmanın mesleki
yeterlikleri dışında kalan bir uzmanlık alanında yardıma ihtiyaç duyması durumunda, bireyi yardım alabileceği düşünülen daha yetkin uzman kişi, kurum veya kuruluşlara yönlendirir.
Destek hizmetler;
* Müşavirlik hizmetleri
kapsamında, öğrencinin gelişimini desteklemek için öğretmen, veli, yönetici ve
okul içerisinde öğrenci ile iletişimde olan diğer kişilere kendilerini
geliştirmeleri, ortak ve yeterli bir rehberlik anlayışı kazanmaları amacıyla çalışmalar yürütür.
* Sınıf rehberlik programlarının hazırlanmasında, uygulanmasında, sınıf içi rehberlik
uygulamalarının geliştirilmesinde
sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik eder.
Program yönetimi
çalışmaları kapsamında;
*
Okul rehberlik ve psikolojik danışma
programını rehberlik ve araştırma merkezine iletilmek üzere en geç ekim ayının ilk haftasında e-Rehberlik sistemi üzerinden hazırlar.
* Okul rehberlik ve psikolojik danışma
programı doğrultusunda e-Rehberlik sistemi üzerinden kendi
haftalık programını hazırlar.
* Her
yıl kasım ayı içerisinde sınıf rehber öğretmenleri tarafından bir örneği rehberlik ve psikolojik danışma servisine iletilen
risk altındaki öğrencilere ait verileri birleştirerek eğitim kurumuna ait risk haritasını
oluşturur.
* Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı kapsamında gerçekleştirilen çalışmaları e- Rehberlik sistemine işler.
* Danışma sürecinde
danışan dosyası aracılığı
ile gerekli kayıtları tutar.
* Elektronik ortama işlenmesi mümkün olmayan çalışmaları dosyalar ve usulüne
uygun olarak saklar.
* Okul
rehberlik ve psikolojik danışma programını ders yılı boyunca sınıf rehber öğretmenleri, öğretmenler ve eğitim kurumu yöneticileri ile iş birliği içerisinde
uygular ve programın
etkililiğini ders yılı sonunda değerlendirir.
* Araştırma ve proje çalışmaları
kapsamında, sunduğu hizmetlerin etkililiğini ve verimliliğini artırmak amacıyla araştırma, izleme
ve değerlendirme çalışmaları yapar.
* Gerektiğinde eğitim kurumunda yürütülen
proje çalışmalarına katılır.
* İş birliği kapsamında, doğal üyesi olduğu kurul ve komisyonlara katılır,
rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine
ilişkin görevlerini yerine getirir.
* Rehberlik ve araştırma merkezleri tarafından düzenlenen toplantı, eğitim
etkinlikleri, proje ve ekip çalışmalarına katılır.
* Öğrencilerin gelişimsel ihtiyaç ya da sorunlarına yönelik olarak ortak bir
amaç ve sorumluluk çerçevesinde veli, öğretmen, idareci,
diğer kişi ve kurumlarla iş birliği
yapar.
* Ders saatinde bireysel veya grupla yürütülen çalışmalarda öğrencinin devamsız görünmemesi için okul yönetimi ve ders
öğretmeniyle iş birliği
yaparak gerekli tedbirleri alır.
* Okul rehberlik ve psikolojik
danışma programının etkililiğini artırmak, mesleki bilgi ve becerileri
geliştirmek, mesleğine ilişkin güncel gelişmeleri izleyerek daha nitelikli hizmet sunmak için bilimsel kongre, konferans, panel ve hizmet içi eğitimlere katılır,
gerektiğinde hizmet içi eğitim verir.
* Eğitim Kurumu müdürünün
vereceği rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili diğer görevleri yapar.
Diğer görevler
MADDE 22 – (1) Rehber öğretmen/psikolojik danışman merkezî
sınavlarda görev alabilir ve istemesi hâlinde
belleticilik görevi yapabilir. Ancak rehber öğretmen/psikolojik danışmanlara nöbet görevi verilemez
e-Rehberlik Sistemi
* e-Rehberlik sistemi, sistematik
olarak sınıflandırılmış RPD hizmetlerinin eğitim kurumlarında bir program dâhilinde
sunulması, yürütülmesi ve raporlaştırılmasını; bu hizmetlerin Bakanlık merkez
ve taşra teşkilatlarında görev yapan personel tarafından yetki alanlarına göre izlenmesini sağlayan
sistemdir.
* Millî Eğitim Bakanlığı Bilişim
Sistemleri (MEBBİS) bölümlerinden biri olarak geliştirilen e-Rehberlik sistemi,
Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okul ve kurumlarda rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin bir program dâhilinde
sunulması, yürütülmesi ve
raporlaştırılması, paydaşlar arasında daha etkin ve hızlı bir iletişimin
sağlanması, sunulan hizmetlerin
etkililiğinin artırılması, anlık ve sürekli takibin yapılabilmesi, geçmiş dönem
içerisindeki faaliyetlerin ayrıntılı
olarak değerlendirilmesi, çalışmaların daha sistematik bir şekilde
yapılandırılması ve geleceğe yönelik
etkin rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetleri politikaları üretilebilmesi amacıyla oluşturulmuştur.
* MEB RPD Hizmetleri Sunum Sistemi, e-Rehberlik sisteminin alt yapısını
oluşturmaktadır.
* Hazırlanan bu standart
alt yapı ile eğitim kurumlarında sunulan RPD hizmetlerinin çerçevesi Bakanlık tarafından ilk defa çizilerek
hizmetlerin ölçülebilir ve hesap verebilir olarak sunulması amaçlanmıştır.
e-Rehberlik Sisteminin Kullanımı
* e-Rehberlik sistemi Millî Eğitim Bakanlığına bağlı özel ve resmî eğitim kurumlarında RPD
hizmetlerinin yürütülmesinde rolü olan okuldaki personelden bakanlık personeline kadar tüm
sorumlular tarafından kullanılmaktadır.
* Böylelikle RPD hizmetlerinin sunulmasında görev ve sorumluğu bulunan tüm birimlerin etkin bir şekilde hizmetin yürütülmesi sürecine dâhil olmaları sağlanmıştır.
* e-Rehberlik sistemine
mebbis.meb.gov.tr adresinden kullanıcı
adı ve şifre kullanılarak giriş yapılmaktadır.
* Eğitim kurumlarında görevli rehber öğretmen/psikolojik danışmanlar sistemdeki en yetkili ve görev alanı en geniş kullanıcılar olup “okul RPD programı hazırlama”, “RPD hizmetleri veri girişi”, “raporlama” ve “öğrenci yönlendirme” işlemleri ekranlarını kullanmaktadır.
* Okul RPD programı hazırlama ekranında iki ayrı işlem yapılmaktadır.
* Eğitim
öğretim yılı başlarında okul rehberlik ve psikolojik danışma programı ve
haftalık çalışma takvimi işlevi gören haftalık program hazırlanmaktadır.
* Veri girişi ekranı RPD programında yer alan çalışmalara ait verilerin girildiği
ekrandır.
* Bu ekranda
bireysel çalışmalar ve grup çalışmaları için ayrı veri girişi yapılmaktadır.
* Öğrenci yönlendirme işlemleri ekranında
rehberlik ve araştırma merkezlerine psikolojik destek alması veya eğitsel değerlendirme amacıyla
incelenmesi talep edilen
öğrenciler için kullanılan formlar yer almaktadır.
* Bu formlar doldurularak öğrenciler sistem üzerinden rehberlik araştırma merkezlerine yönlendirilebilmektedir.
* Raporlama ekranında
veri olarak sisteme
girilen çalışmalar çeşitli
filtreler kullanılarak raporlanabilmektedir.
* Örneğin sınıf düzeyi
ve faaliyet türü̈ gibi
öğrencilereilişkin bilgiler tarih aralığı girilerek
raporlanabilmektedir.
* Böylelikle eğitim kurumlarında
sunulan RPD hizmetlerinin sistemli bir şekilde sunulması ve izlenmesiyle hizmetlerin somut
verilere dayalı olarak görünür
olması sağlanmaktadır.
* Eğitim kurumu müdürleri rehber öğretmen/psikolojik danışmanlar tarafından
hazırlanan okul RPD programını, haftalık programı, öğrenci yönlendirme formlarını
görüntüleyebilmekte ve onaylamak suretiyle sistem üzerinden rehberlik
ve araştırma merkezlerine gönderebilmektedir.
* Eğitim kurumuna ait RPD hizmetlerine ilişkin “özel hedef” giriş
işlemlerini yapmakta ve rehber öğretmen/psikolojik danışmanlar tarafından gerçekleştirilen çalışmalara ilişkin verileri
sayısal olarak görebilmektedir.
* Eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise öğrenci yönlendirme işlemleri ekranını kullanabilmektedir.
* Millî Eğitim Bakanlığı merkez
teşkilatı ise ülke genelindeki tüm eğitim kurumları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde yapılan çalışmalara ait
nicel verileri okul türü, eğitim kademesi, okul ve sınıf düzeyine göre raporlaştırabilmekte, illerin yerel hedeflerini ve eğitim kurumlarının özel hedeflerini görüntüleyebilmektedir.
Rehberlik Araştırma Merkezlerine Öğrenci Yönlendirme
* Rehberlik Araştırma Merkezine İlk kez ve Kademe
Geçişinde Öğrenci Yönlendirme
* Rapor Yenilemek
İçin RAM’a Yönlendirme
* Tıbbi Tanı Gerektiren Durumlar
ve Yönlendirme Süreci
* Yaşıtlarından anlamlı derecede farklılık gösteren öğrenciler belli bir
süre gözlem yapıldıktan ve gerekli tedbirler
alınmasına rağmen bir ilerleme
gösteremediği durumlarda, veli de durumla ilgili bilgilendirilerek Rehberlik Araştırma Merkezlerine yönlendirme işlemleri yapılır.
* Yönlendirme işlemleri için sınıf/şube rehber öğretmeni kendi MEBBİS sisteminden giriş yapar.
*E-Rehberlik modülünden Öğrenci Yönlendirme İşlemleri sekmesine tıklayarak Eğitsel Değerlendirme/İstek Formu seçeneklerinden ilgili olanı seçer. Açılan ekranda öğrenci ile ilgili kimlik bilgilerini girer ve “Öğrenci Ara” butonuna tıklar.
* İlk kez ve kademe geçişlerinde
Eğitsel Değerlendirme Formu (İlk inceleme), rapor yenilemek için Eğitsel Değerlendirme Formu (Yeniden İnceleme) ve
Tıbbi Tanı Gerektiren Durumlar ve Yönlendirme Süreci için Psikolojik Destek
Yönlendirme Formu kullanılır.
* Doldurulan formlar varsa okul psikolojik danışmanı/rehber öğretmeni
tarafından da görüş kısmı doldurularak okul müdürü onayına sunulur.
* Okul müdürünün
e-rehberlik modülünden onayı sonucunda Rehberlik
Araştırma Merkezi formları
görüntüleyebilir.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA
HİZMETLERİ İL YÜRÜTME KOMİSYONU
* Rehberlik hizmetleri dendiği zaman aklımıza
Bakanlık düzeyinde Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü gelmektedir.
* İl düzeyinde ise Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık İl Yürütme Komisyonları bulunmaktadır.
* Okul düzeyinde de Rehberlik Servisi
şeklinde bir örgütlenme söz konusudur.
Rehberlik ve Psikolojik Danışma
Hizmetleri İl Yürütme Komisyonunun Kuruluşu
ve Görevleri
* Rehberlik ve Psikolojik Danışma
Hizmetleri Yönetmeliğinde açıklanmıştır.
MADDE 12 –
* İl millî eğitim müdürlüklerinde, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin il düzeyinde planlanması ve kurumlar arası iş birliğinin
sağlanması amacıyla rehberlik
ve psikolojik danışma hizmetleri il yürütme komisyonu oluşturulur.
* Rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetleri il yürütme
komisyonu, biri eylül
ayında, diğeri haziran
ayında olmak üzere yılda
en az iki kez toplanır.
* Bu komisyonun sekretarya hizmetleri il millî eğitim müdürlüğündeki özel eğitim ve rehberlik hizmetleri
birimi
tarafından yürütülür.
* Rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetleri il yürütme
komisyonu, il millî eğitim müdürü başkanlığında;
* Özel eğitim ve rehberlik
hizmetlerinden sorumlu il ve ilçe şube müdürlerinden,
*RAM müdürlerinden,
*RAM’nin rehberlik
ve psikolojik danışma
hizmetleri bölüm başkanlarından,
* Örgün eğitim ve hayat boyu öğrenme kurumlarının her tür ve kademesinden
seçilen en az birer müdür ile bu tür ve kademedeki kurumlarda
görev yapan en az birer rehber öğretmen/psikolojik danışmandan, oluşur.
* Bu komisyona gerektiğinde; aile,
çalışma ve sosyal hizmetler il müdürlüğü, il emniyet müdürlüğü, il sağlık müdürlüğü, yerel yönetimler, üniversiteler, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili kurum temsilcileri davet edilir.
* Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri il yürütme komisyonunun görevleri (Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin ildeki çatı komisyonu bu kurumdur. İlin önceliklerine göre birtakım hedefler belirleme konusunda yükümlülükleri vardır. Bunun dışında, okullardan gelen RİBA’lar ilçelerde toplanır, daha sonra bu sonuçlara göre iller alandaki yerel hedefleri belirler..)
Görevleri:
MADDE 13 –
* Rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetleri il yürütme komisyonu aşağıdaki
görevleri yapar:
* Haziran ayında yapılan toplantıda iline ait rehberlik
ve psikolojik danışma
hizmetleri ihtiyaç analizi
sonuçları ile e-
*Rehberlik sisteminde yer alan ilgili eğitim öğretim
yılına ait verileri
inceler ve değerlendirir.
*Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine ilişkin ihtiyaçlar doğrultusunda bir sonraki eğitim öğretim yılı için yerel hedefleri belirler.
* Belirlenen yerel hedeflerin eylül ayının ilk haftasında e-Rehberlik sistemine işlenmesini sağlar.
* Eğitim kurumlarının rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine ilişkin talepleri ve ihtiyaçları doğrultusunda aile, öğrenci,
öğretmen, yönetici ve diğer kamu personeline yönelik
yürütülecek etkinlikleri planlar.
*Rehber öğretmen/psikolojik danışmanı olmayan eğitim kurumlarında rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin yürütülmesi için alınacak tedbirleri karara bağlar.
* Haziran ve eylül aylarında yapılan
her iki toplantıda alınan kararların uygulanmasına yönelik gerekli tedbirleri
alır. Tutanağın toplantıların yapıldığı ay içerisinde il millî eğitim müdürlüğünce Bakanlığa
gönderilmesini sağlar.
* Açılmasına ihtiyaç duyulan rehberlik
ve araştırma merkezleri ile ilgili değerlendirmede bulunur ve alınan kararlar doğrultusunda Bakanlığa gönderilmek üzere il millî eğitim müdürlüğüne teklifte bulunur.
* Rehberlik ve araştırma merkezlerinin sorumluluk bölgelerini kapasitelerine
göre her yıl değerlendirir. Rehberlik
ve araştırma merkezlerinde düzenlemeye
ihtiyaç duyulacak hususlarda Bakanlığa gönderilmek üzere il millî eğitim müdürlüğüne teklifte bulunur.
YÖNETİCİLER VE ÖĞRETMENLERİN REHBERLİKLE İLGİLİ GÖREVLERİ
* Günümüzdeki rehberlik
hizmetlerinin sunuluşunda benimsenen gelişimsel rehberlik anlayışına göre bu hizmetlerde okuldaki tüm personele düşen görevler vardır.
* Bu çerçevede ilk akla gelen personel kuşkusuz
yöneticiler ve öğretmenlerdir.
*
Rehberlik hizmetleri yönetmeliklerinde yöneticiler ve öğretmenlerin rehberlikle ilgili görevleri
açıklığa kavuşturulmuş durumdadır.
Okul Müdürünün Rehberlik
ve Psikolojik Danışma Hizmetlerine İlişkin Görevleri
T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik
ve Psikolojik Danışma
Hizmetleri Yönetmeliği’ ne göre (2020) Eğitim kurumu müdürünün görev, yetki
ve sorumlulukları:
MADDE 18 –
* Eğitim kurumu müdürü rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetlerine ilişkin aşağıdaki
görevleri yapar:
* Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin yürütülmesinden birinci derecede sorumludur.
* Rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetlerinin etkin şekilde yürütülebilmesi için hizmetin gerektirdiği fiziksel
şartları ve uygun çalışma ortamını
hazırlar, kullanılacak araç gereci sağlar.
* Kurumda birden fazla rehber
öğretmen/psikolojik danışman olması durumunda fiziksel imkânlar dâhilinde
her bir rehber öğretmen/psikolojik danışman
için ayrı oda tahsis eder.
*Eğitim kurumundaki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin verimli bir şekilde yürütülmesi için rehber öğretmen/psikolojik danışman, sınıf rehber öğretmenleri, öğrenciler ve veliler arasında iş birliğini sağlar.
* Eğitim kurumunda birden fazla rehber öğretmen/psikolojik danışman bulunması halinde
bir rehber öğretmen/psikolojik danışmanı koordinatör
olarak görevlendirir ve gerekli gördüğü takdirde görev değişikliği yapar.
* Eğitim kurumunda birden fazla rehber
öğretmen/psikolojik danışman bulunması hâlinde program, planlama, araştırma gibi
ortak görevler dışında; hizmetlerin yürütülmesinde sınıf ve öğrenci sayıları
gibi ölçütlere göre iş bölümü yapar.
* Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütme komisyonuna başkanlık eder.
* Eğitim kurumunun özel hedeflerini e-Rehberlik sistemine işler.
* Okul rehberlik ve psikolojik danışma programının hazırlanmasını sağlar.
*Rehberlik ve psikolojik danışma
servisince hazırlanan okul rehberlik ve psikolojik danışma programını en geç ekim ayı ilk haftasında e-Rehberlik
sistemi üzerinden onaylamak yoluyla eğitim kurumunun bağlı bulunduğu rehberlik ve araştırma merkezine ulaştırır.
*Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı ile haftalık programın uygulanmasını e- Rehberlik sistemi üzerinden izler.
*Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine ilişkin yürütülen çalışmaların düzenli olarak e- Rehberlik sistemine işlenmesini takip eder.
* Okul sene başı öğretmenler kurulunda
her sınıf için belirlenen sınıf rehber öğretmenini zorunlu olmadıkça öğrencilerin mezuniyetine kadar değiştirmemeyi esas alarak görevlendirir.
* Sınıf rehber öğretmenleri tarafından hazırlanan sınıf rehberlik planlarını onaylar ve uygulanmasını izler.
* Haftalık ders çizelgesinde yer alan rehberlik uygulamalarına ayrılan
saatlerde rehberlik hizmetlerinin
sunulması için gerekli tedbirleri alır.
*İhtiyaçlar doğrultusunda öğrencilere, öğretmenlere,
idarecilere ve ailelere yönelik
gerçekleştirilecek eğitim etkinliklerinin düzenlenmesi için uygun ortamı
ve gerekli desteği
sağlar.
*Her yıl kasım ayı içerisinde sınıf rehber öğretmenlerinin iş birliğinde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetince oluşturulan okul risk haritasını eğitim kurumunun bağlı bulunduğu rehberlik ve araştırma merkezine ulaştırır.
* Hakkında danışmanlık tedbir kararı
verilmiş çocuklara ve ailelerine yönelik
rehber öğretmen/psikolojik danışman
tarafından sunulacak hizmetlerin yerine getirilmesini sağlar.
* (Danışmanlık hizmeti eğer okul tarafından yapılacak
deniyor ise mutlaka okul psikolojik danışmanına bunun tebliğ edilmesi gerekiyor ki bu okul müdürünün görevidir.
* Bazen danışmanlık hizmeti
yapma görevi aile sosyal hizmetlere de verilebiliyor.)
Sınıf Rehber Öğretmeninin Rehberlikle İlgili Görevleri
MADDE 23 –
(1) Sınıf rehber öğretmeni aşağıdaki
görevleri yapar:
*Sınıf rehberlik planını okul rehberlik ve psikolojik danışma
programı ile sınıf rehberlik programı çerçevesinde hazırlayarak en geç ekim ayının ikinci haftasında eğitim kurumu müdürüne
onaylatır.
*Sınıf rehberlik planının bir örneğini
rehberlik ve psikolojik
danışma servisi ile paylaşır.
*Plan dâhilinde uygulamalarını gerçekleştirir.
*Sınıf rehberlik programı
kapsamındaki etkinlikleri sınıfında uygular.
* Öğrencilerinin rehberlik
ve psikolojik danışma
hizmetlerine ilişkin ihtiyaçlarını belirleyerek okul rehberlik
ve psikolojik danışma programına yansıtılmak üzere rehberlik ve psikolojik danışma
servisine iletir.
* Okul rehberlik ve psikolojik danışma
programının hedeflerine ilişkin etkinliklerde rehberlik
* ve psikolojik danışma servisiyle iş birliği yapar.
* Her yıl kasım ayı içerisinde sınıfında bulunan risk altındaki öğrencilere ait verilerin bir örneğini rehberlik ve psikolojik danışma servisine iletir.
* Bireyi tanıma tekniklerinden
uzmanlık bilgisi gerektirmeyenleri (Sosyometri gibi, kimdir bu gibi
etkinlikleri yaparak) rehber
öğretmen/psikolojik danışman ile iş birliği yaparak sınıfında uygular,
sonuçlarını rehberlik ve psikolojik danışma servisi
ile paylaşır.
* Sınıfa yeni gelen veya uyum güçlüğü yaşayan öğrencilerin okula uyum
sağlamaları sürecinde rehber öğretmen/psikolojik danışman ile iş
birliği içerisinde çalışır.
* Öğrencilerini rehber
öğretmen/psikolojik danışman ile iş birliği yaparak ilgi, yetenek, değer,
akademik başarı ve kişilik özelliklerine göre öğrenci kulüplerine, seçmeli derslere
ve sosyal etkinliklere yöneltir.
* Risk altında olan öğrencileri fark ettiğinde, gerekli desteği almaları için rehberlik ve psikolojik danışma servisini bilgilendirir.
*Öğrencinin, öğrenme stilini fark etmesine, öğrenme
becerilerini geliştirmesine, akademik
performansını artırmasına yönelik
çalışmalarında rehberlik ve psikolojik
danışma servisiyle iş birliği yapar.
*Sınıfıyla ilgili yürüttüğü rehberlik çalışmalarına ilişkin raporu her dönem sonunda eğitim kurumu müdürüne sunar.
*Sınıfında sosyal duygusal, akademik ve kariyer gelişimi açısından desteklenmeye ihtiyaç duyan öğrencileri rehberlik ve psikolojik danışma servisine yönlendirir, öğrencilerin gelişimini desteklemek amacıyla iş birliği yapar.
* Eğitim kurumunda rehber öğretmen/psikolojik danışmanın bulunmaması hâlinde öğrenciyi rehberlik ve araştırma merkezine yönlendirir.
* Eğitim Kurumu müdürünün
vereceği rehberlik hizmetleri
ile ilgili diğer görevleri yapar
Diğer Öğretmenlerin Rehberlikle İlgili Görevleri
*
Sınıf rehber öğretmenliği görevi
olmayan öğretmenler, gerektiğinde rehberlik ve psikolojik danışma servisinin planlaması doğrultusunda rehberlik çalışmalarına destek sağlar.
* Okul rehberlik ve psikolojik danışma
programının hedeflerine ilişkin etkinliklerde rehberlik
ve psikolojik danışma
servisiyle iş birliği yapar.
MADDE 24 –
(1)
Sınıf rehber öğretmenliği görevi
olmayan öğretmenler, gerektiğinde rehberlik ve psikolojik danışma servisinin planlaması doğrultusunda rehberlik çalışmalarına destek sağlar.
(2) Okul rehberlik ve psikolojik danışma programının hedeflerine ilişkin etkinliklerde rehberlik ve psikolojik danışma servisiyle iş birliği yapar.
(3)
Sınıfında sosyal duygusal, akademik
ve kariyer gelişimi
açısından desteklenmeye ihtiyaç
duyan öğrencileri sınıf rehber öğretmeni
ile iş birliği içerisinde
rehberlik ve psikolojik danışma servisine
yönlendirir.
* Eğitim kurumunda rehber öğretmen/psikolojik danışmanın bulunmaması halinde öğrenciyi rehberlik ve araştırma merkezine yönlendirir.
(4) Eğitim Kurumu müdürünün vereceği
rehberlik hizmetleri ile ilgili diğer görevleri yapar.
Yorumlar
Yorum Gönder