10. REHBERLİKTE ETİK VE BİGİLERİN SAKLANMASI ( 1 video )

 

REHBERLİKTE ETİK VE BİGİLERİN SAKLANMASI

(Hazırlayan: Ömür Özlük)



Eğitim kurumları ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde RPD hizmetlerini yürüten personelin uyması gereken etik ilkeler MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Etik Yönergesi ile belirlenmiştir.

 Bu yönerge ile RPD hizmetlerinin planlanması ve yürütülmesinde; yetkinlik, dürüstlük, gizlilik, duyarlılık, bilimsellik ve sorumluluk ilkeleri esas alınmıştır.

Bu ilkeler kapsamında Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı ile eğitim kurumları ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde bu hizmetlerin sunulmasına ilişkin görev yetki ve sorumluluklar ayrıntılı olarak açıklanmıştır.

 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde uyulması gereken bazı kurallar vardır.

  Özellikle özel ve özenli bilgi ve yaşantılarla ilgilenen mesleklerin ve insanların güvenmek istedikleri mesleklerde mesleği icra edenlerin uymak zorunda oldukları kurallar bulunur.

  Bu kurallar öncelikle bireyi korumaya, sonra da mesleği icra eden kişileri korumaya yöneliktir.

 Etik kurallar aşağıda özetlenmiştir.

Temel İlkeler

Yetkinlik.

 Yetkinlik psikolojik danışmanların sınırlılıklarını bilmeleri demektir.

 Kendilerini aşan konularda başkalarından yardım talebinde bulunurlar.

Dürüstlük

Psikolojik danışmanlar gerek kişiler arası ilişkilerinde gerek bilimsel ve akademik çalışmalarında, sonuç olarak tüm mesleki ilişkilerinde dürüstlüğü, doğruluğu ve gerçekçiliği ilke edinirler.

 Kendilerini tanıtırken veya ifade ederken, abartılı ifadeler kullanmazlar, doğru olmayan beyanlardan kaçınırlar.

Duyarlık ve Hoşgörü.

Psikolojik danışmanlar danışanların psikolojik danışma hizmetlerinden en üst düzeyde yararlanmaları için çalışırlar. Onların zarar görmemeleri için çalışırlar ve gerekli tüm önlemleri alırlar.

 Psikolojik danışmanlar yansızlığı benimserler.

Toplumsal sorumluluk

 Psikolojik danışma ve rehberlik temelde insana yönelik bir hizmetler bütünüdür.

 Dolayısıyla, toplumsal sorumluluğu vardır.

Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde bir yandan bireyin çıkar ve yararı, diğer yandan toplumsal sorumluluk arasında denge sağlanmaya çalışılır.

Mesleki ve bilimsel sorumluluk

 Psikolojik danışmanlar etik standartlara bağlı olma, görev ve rollerine uygun davranma sorumluluğu altındadırlar.

Hizmet verdikleri kişilerin iyilikleri ve yararları doğrultusunda ilgili kurumlarla birliği yaparlar, gerektiğinde danışanları, alandaki başka uzmanlara yönlendirirler.

 Eğer danışanları alandaki başka danışmanlarla görüşüyorsa bu konuda danışanı özgür bırakır ve sınırlama getirmezler.


Etik Kurallar

 Etik kurallar genel olarak psikolojik danışma, ölçme ve değerlendirme, araştırma ve yayın, müşavirlik hizmetleri için geçerlidir.

 Her hizmet için ayrıca özel kurallar da bulunmaktadır.

Yetkinlik sınırları

 Psikolojik danışmanlar sadece eğitim gördükleri ve gerekli formasyona sahip oldukları uygulama ve etkinlikleri yapabilir, onları öğretebilir ve o konularda araştırma yapabilirler.

Sürekli gelişim

 Psikolojik danışmanlar RPD alanındaki yeni gelişmeleri takip ederler.

 Mesleki bilgi ve becerilerini artırmanın yollarını ve fırsatlarını ararlar.

Başkalarına zarar vermeme.

Psikolojik danışmanlar öğrencilerine, araştırmaya katılanlara, danışanlarına ve diğer kişilere zarar vermekten ve onlara güçlük çıkarmaktan kaçınırlar.

Gizli bilgilerin muhafaza edilmesi

 Psikolojik danışmanlar danışanlarına ilişkin bilgileri korumakla yükümlüdürler.

 Özel ortamlarda özel şartlarda alınan bilgiler korunur.

Profesyonel kimlik

 Psikolojik danışmanlar kimliklerini, çalıştıkları yeri, statülerini ve durumlarını olduğu gibi tanıtırlar.

Ait olmadıkları ve kendilerinin mesleki niteliklerinden farklı bir mesleğin niteliklerine doğrudan veya dolaylı olarak mensup olma iddiasında bulunmazlar.

Rehberlikte Etik ve Bilgilerin Saklanması

 Rehberlik bireyler hakkında bilgiler toplar ve onları bireyleri tanımak için kullanır.

 Ayrıca, psikolojik danışma hizmetleri yoluyla bireylerin özel yaşantıları ve durumları ile ilgili bilgiler edinir.

Bu bilgilerin özel ve öznel oluşları dolayısıyla bunların elde edilmesi sırasında dikkatli olunması, bazı kurallara uyulması gerekir.

Yoksa kişiler hakkında bilinmesi insan haklarına aykırı olan bilgiler bilinebilir ve bu bilgiler, daha da kötüsü, bireylerin aleyhine kullanılabilir.

 Kısacası, bilgileri elde etmek bir “iş”tir ve önemli bir iştir.

 Onun kadar önemli olan diğer bir de toplanan bilgilere sahip olmaktır.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

3-4-5. OKULDA ,EĞİTİM KURUMLARINDA ve İL KOMİSYONLARINDA PDR ( 3 video )

1-2.KAPSAYICI EĞİTİM ANLAYIŞI, TEMEL KAVRAMLARI VE GEREKÇELERİ VE TARİHİ GEREKÇELERİ (2 VİDEO )

13-14.KAPSAYICI EĞİTİM VE PAYDAŞLAR-I-II