11.KAPSAYICI EĞİTİM ORTAMLARINDA ÖĞRENME ÜRÜNLERİNE İLİŞKİN DÜZENLEMELER
KAPSAYICI EĞİTİM
ORTAMLARINDA ÖĞRENME ÜRÜNLERİNE İLİŞKİN DÜZENLEMELER
* Kapsayıcı eğitim ortamlarında tüm çocukları desteklemek ve öğrenme sürecinin
aktif bir üyesi olmasını sağlamak
için uygulayabileceğimiz bir diğer yöntem öğrenme ürünlerini uyarlamaktır.
* Öğrenme ürünleri
ile kast edilen öğrencilerin ne öğrendiğini, nasıl gösterebileceğidir.
* Öğrenme ürünleri öğrencilerinöğretim süreci sonunda neleri, ne kadar öğrendiklerini gösterir.
* Öğrencilerin ortaya koyduğu ürünlerin nitelik, nicelik ve bağımsızlık açısından değerlendirilmesi sonucunda elde edilenler sürecin ürünleridir.
* Bu ürünlerin yazılılar, kısa sınavlar, sunumlar, projeler ile değerlendirilmesi ile öğrenme ürünleri ortaya konulmuş olur.
* Her öğrencinin öğrenme ve gelişim özellikleri ile gereksinimleri farklı olduğundan öğrenme
sürecinde kazandıklarını/öğrendiklerini birtakım uyarlamalarla daha net biçimde ifade edebilir
hâle gelebilirler.
* Örneğin, çocukların resimle ifade etmelerine izin vermek,
grup çalışmaları yaptırmak, resimli kartlar arasından seçmesini sağlamak, sözel olarak ifade etmesini desteklemek,
jest ve mimikle ifade etmesine destek olmak gibi yollarla öğrenme
ürünleri farklılaştırılabilir.
* Öğrenme ürünlerini uyarlama,
öğrencilerin dersteki yetkinliğini farklı bir formatta
göstermesine olanak tanır.
* Çoğu dersin öğrenildiğini
gösteren en iyi örnek, öğrencinin materyali anladığını yansıtan, öğrenci
tarafından oluşturulan bir üründür.
* Bununla birlikte, öğrenciler yeterli olsalar bile destek ihtiyacı olanlar, sadece ödevin doğası gereği akranlarına benzer yeterlilikler gösteremeyebilirler.
* En yaygın örnek,
test teknikleri konusunda
zayıf olan bir öğrencidir.
* Öğrenciye sınav için daha fazla zaman tanımak veya yazılı cevaplar yerine
sözlü cevaplar almak bu sınırlamayı iyileştirebilir.
* Öğrenme ürünlerinin uyarlanmasına yönelik olarak değerlendirme ortamı,
değerlendirme yöntemi, materyaller ve sürede düzenlemeler yapılabilir.
Değerlendirme ortamının uyarlanmasında;
*Hassasiyeti olan öğrenciler için ortamın ısı ve ışık bakımından düzenlenmesi sağlanabilir.
*Görme bakımından desteklenmesi gereken öğrenciler için aydınlık bir ortam tercih
edilebilir.
*Mümkünse, olabildiğince en sessiz şekilde ve zeminde hareket edilmesi için dikkat dağıtıcı olmayan yer zemin kaplamasına sahip yerler tercih edilebilir.
*Bireysel sınavlarda ya da grup değerlendirmelerinde ona göre ortam seçilmelidir.
*Kalabalık bir ortamdan
ziyade oturuş düzeninin
öğrencilere uygun olduğu sakin bir ortam tercih edilebilir.
Değerlendirme yöntemi
ile ilgili olarak;
* Yazılı sınavlar, testler, grup ödevleri gibi çeşitlendirilmiş
değerlendirme yöntemleri kullanılabileceği gibi bunların yapıldığı materyallerin uyarlanması da çok önemlidir.
* Örneğin, testlerde mümkünse uzun soruların yer almaması; tamamı boşluk doldurma ya da çoktan seçmeli sorular yerine farklı türde (doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, yorum yazma gibi) soruların bir arada yer aldığı; eşleştirme, seçenekleri işaretleme, yazmayı içeren değerlendirmeler yapılmalıdır.
* Derslerin yapısına da uygun olabilecek şekilde uygulamalı değerlendirmeler de tercih edilmelidir.
* Bazı sınavlarda web 2.0 araçları
kullanılarak değerlendirme yapılması
da öğrenciler açısından
pratik olabilir.
* Bununla birlikte,
farklı bilişsel seviyelerde soruların yer alması
öğrencilerin yeterliklerini göstermeleri açısından önemlidir.
* Ayrıca; bilgi
ve kavramaya yönelik
sorularla beraber analiz,
sentez düzeyinde soruların da olması ölçme
açısından isabetli olacaktır.
Değerlendirme materyalleri ile ilgili olarak;
* Yazılı dokümanlar var ise bunun okunabilirliğinin organize
edilmesi çok önemlidir.
* Gerekiyorsa büyük puntolu yazılar,
Braille ile yazılmış
kâğıtlar kullanmak uygun olabilir.
* Resim ve müzik dersinde
kullanılacak çizgili/yazılı materyallerin çizgilerine dokunsal özellikler eklenmesi,
* Matematik dersinde
gerekiyorsa hesap makinesi
kullanımına izin verme,
* Yazılı metinleri
okuyup anlamada sorun yaşayan öğrenciler için seslendirilmiş metinler
kullanılması ve IPadlerin
sürece entegre edilmesi rahatlık sağlayabilir.
Öğrencileri zorlayan
ve endişelerini artıran bir diğer önemli husus sınavların süresidir:
*Sınavlarda ihtiyacı
olan öğrencilere ek süre tanınması,
*Ara verme gereksinimi olan öğrencilere kısa molalar sağlanması,
* Yanlarında yiyecek
bulundurması gereken öğrencilere fırsat tanınması,
*Sınav süresine
ilişkin hatırlatmalar yapılması
önemlidir.
* Bununla birlikte
yönergeleri anlamakta zorlanan
öğrenciler için yönergelerin basitleştirilmesi ve bu şekilde sınav materyallerinde yer verilmesi onlar için kolaylaştırıcı olacaktır.
* Geleneksel sınavlardaki soruların uyarlanmasına yönelik dikkate alınması gereken önemli noktalar yer almaktadır:
* Çoktan seçmeli sorularda açık, net ve basit bir dil kullanılması,
* Soru kökünün
yapısının yanıtlara yönelik
ipucu oluşturmadığından emin olunması,
* Eşleştirme sorularında okuyucuların takibi açısından sekizden fazla ögeye yer verilmemesi,
* Diyagramlar ya da doldurulması gereken tablolarda öğrencilere yeterli boşluk bırakılması,
* Doğru yanlış sorularının dilinin açık, net ve anlaşılır
olmasına dikkat edilmesi
önemlidir.
* Öğrencilere değerlendirmelerle ilgili kavramları ve hazırlığı önceden
öğretmek de işe yarayabilir;
* Testlerle ilgili yapı ve sözcükler önceden
öğretilebilir.
* "Karşılaştırma" veya "karşıtlık" gibi test maddelerinde yer alan tanıdık
olmayan kelimeler veya ifadeler önceden
öğretilebilir.
* Öğrenciler test formatına aşina hâle getirilebilir.
* Sorulardaki olası anahtar kelimeler öğretilebilir.
* Olumsuzluklar içeren veya aşırı karmaşık mantık gerektiren maddeler, öğrencilerin bilgilerini doğru bir şekilde ifade etmesine engel olabilir.
* Bu nedenle açık, net ve anlaşılabilir bir dil kullanılmalıdır.
* Öğretmenlerin her etkinliğe çocukların katılım şeklinin farklı olduğunu ve
kendi bireysel özellikleri kapsamında olduğunu
kabul etmesi öğrenme ürünlerini farklılaştırması için temel bakış açılarından
biridir. Sınıfların kalabalık olmasının, her bir öğrencinin
tüm özelliklerini hem öğretimlerde hem değerlendirmede nasıl dikkate alınabileceği
konusunda zorluklar oluşturduğu düşünülse
de, denemeden “Zaten olmuyor” ya da “Olmaz” diye düşünmek, hele de
öğrencilerimize katkılarının olabileceği böyle bir konuda baştan kapıları
kapatmak, belki de daha zor olanı tercih etmek olabilir.
* Dolayısıyla iyi bir gözlemci
olmak, denemek ve sonuçlarını değerlendirmek de gelişmek için ön koşuldur. Kapsayıcı
eğitim mantığının içselleştirilmesi, bu anlayışa dayalı uygulamalara daha aşina
ve daha kolay adapte olmak demektir.
* Özetle, tüm kademelerde, tüm derslerde ve tüm öğrenciler
için bu uyarlamalara yer verilebilir.
* Değerlendirmenin uyarlandığı
sınıflarda öğrencilerin ilgileri, hazırbulunuşlukları ve öğrenme gereksinimleri dikkate alınarak çeşitli değişiklikler yapılır.
* Öğrenme ürünlerinin
farklılaştırılmasında tek bir yol yoktur, öğrencilere ve öğretimin kapsamına
göre yollar değişebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder