16.ÜLKEMİZDE KAPSAYICI EĞİTİMİN GÖRÜNÜMÜ
ÜLKEMİZDE KAPSAYICI EĞİTİMİN GÖRÜNÜMÜ EĞİTSEL BAĞLAM
* Sizce, Türkiye özelinde bakıldığında hangi öğrenciler dezavantajlı gruplar arasında yer alır?
Sınıfınızda/okulunuzda bu dezavantajların yoğun olarak hissedildiği öğrenci grubunuz hangileri?
* Türkiye özelinde bakıldığında, engelli
çocuklar, ruhsal ve davranışsal bozukluğu olan çocuklar, istismara maruz kalan çocuklar, az gelişmiş bölgelerdeki/kırsal kesimdeki
çocuklar ve gençler,
okula gitmeyen/okulu terk eden
çocuklar, yoksul kent/mahallelerdeki çocuklar
ve gençler, Romanlar, çatışma ortamındaki
çocuklar ve gençlere ek
olarak anadili Türkçe olmayan çocuklar ve uluslararası göçmenler de dezavantajlı
gruplar arasında gösterilmektedir.
* Bu değerlendirme bir sınıflamaya tabi tutulacak olur ise aşağıdaki
gruplandırma örneği ortaya çıkacaktır:
*Erişim sınırlıkları (mülteciler, coğrafi dağılım)
* Dil bariyeri
(mülteci ve göçmenler, anadili farklı çocuklar)
*Düzey çeşitliliği (hazır bulunuşluk, okul öncesi eğitimde okullaşma)
*Öğrenme kayıpları
(mevsimlik tarım işçiliği,
mücbir sebebler)
* Sosyal duygusal
gelişim sınırlıkları (mülteciler-dönemsel farklılıklar)
*Fiziki sınırlıklar (özel eğitim gereksinimi olan bireyler)
Mülteci Eğitimindeki Sorunlar
* Son zamanlarda ülkemiz özelinde gündemde yer alan mülteci grupların
eğitimi dikkate alındığında bazı sorunların yaşandığı görülmektedir.
* Bu sorunların başlıcaları aşağıdaki başlıklar altında ele alınabilir:
*Psikososyal (travmalar)
*Uyum (farklı
kültür)
* Dil ve iletişim (farklı dil)
*Sistemsel (farklı
eğitim sistemi)
*Ailevi (kayıplar, yoksulluk…)
* Bu sorunların çözümünde mikro, orta ve makro olmak üzere
değişik düzeylerde tedbirlerin alınma zorunluluğu ortaya çıkmaktadır.
* Sizce bir öğretmen, bu kadar sistematik sorunları içeren bir konunun çözümüne ne kadar büyük bir katkıda bulunabilir?
* Kapsayıcı bakış açısı bağlamında öğretmenin harekete geçeceği nokta, kendi kontrolünde geliştirilebilir olan süreçler özelinde
düşünerek bilinçli bir çaba göstermek olmalıdır.
* Bu da birey ve sınıf düzeyi olarak düşünülebilir.
Kapsayıcı Eğitim
* Kapsayıcı pedagojiyi temele alan eğitim yaklaşımları, sınıf içindeki çeşitliliklerin ve
farklılıkların doğru yönetilememesinden kaynaklandığı düşünülen sorunlara
alternatif çözümler sunan esnek ve evrensel bakış açıları içermektedir.
* Eğitim penceresinden
bakıldığında tüm bu anlayışların özünde öğrencilerin eğitim olanaklarından eşit
biçimde yararlanmasını sağlamak;
ayrım gözetmeksizin bütün öğrencilerin farklılıklarını ve ihtiyaçlarını
gözetmek; üst düzey öğrenme
beklentileri içermek; farklılıkların
değerli görüldüğü atmosferler yaratmak
vardır.
*Başka bir deyişle bu anlayışlar,
kültürel anlamda çeşitlilik içeren toplumlarda eğitim ve öğretim alanında düzenlemeler yapmayı
amaçlar.
* Eğitim alanında yapılan uygulamalar üç farklı yaklaşımın izlerini
taşımaktadır. Bu yaklaşımların genel özellikleri aşağıdaki tabloda
yer almaktadır:
Bilgi, Beceri, Tutum ve Değerler
* Hangi
yaklaşım benimsenirse benimsensin genel olarak değerlendirildiğinde öğrenimi
çeşitlendirme, motivasyon, kültür,
mültecilik ve iletişim/sosyal uyum başlıklarının eğitim ortamlarında dikkate
alınması önem arz etmektedir .
* Bu yeterliklerin yerine getirilmesi ve geliştirilmesi aşamalarında yapılacak bazı uygulamaların öğretmen ve öğrencilere olumlu katkıları olacaktır.
* Öğrenci katılımını sağlama ve kültürler arası iletişim ve etkileşim başlıkları altında dikkate alınabilecek bazı uygulamalar aşağıda verilmiştir:
Öğrencilerin Katılımını Sağlama
* Gerekli ve uygun ipucu ve yardımı
sağlama
* Öğrencilerle iletişiminde gerekli ve uygun düzenlemeler (zaman, vurgu, tonlama, konuşma hızı, beden duruşu vb.) yapma
* Cesaretlendirici sözel pekiştireçler (güçlü yönleri takdir,
onay vb.) kullanma
* Her bir öğrenciyle iletişiminde uygun (kendilerini değerli hissettirecek) iletişim kanalları (isimleriyle hitap etme, göz teması kurma vb.) kullanma
* Dersin kazanımıyla ilişkili olarak bireysel
ya da kültürel birikimlerini paylaşmaları için eşit fırsatlar
tanıma
Kültürler Arası İletişim
ve Etkileşim
* Her bir öğrenciyle iletişiminde kapsayıcılığa uygun sözlü ve sözsüz iletişim yolları kullanma
* Öğrencilerin, öğrenme
görevlerini iş birliği/dayanışma/yardımlaşma içinde yapmalarını sağlama
* Etkinliğin gerekli yerlerinde, kazanımla
bağlantılı olarak öğrencilerin duygu/düşünce/bilgi veya becerilerini kültürel birikimleriyle (aile, referans çevre,
vb.) ilişki kurarak
paylaşmalarını sağlama
* Kapsayıcı iletişim
kanalları (saygı, hoşgörü,
etkin dinleme vb.) kullanmalarını sağlama
* Öğrencileri, kendisinden farklı kültürden olan insanları tanımaya istekli olmaları noktasında, kazanım
doğrultusunda teşvik
etme
* Öğrencilerin empati,
sosyal eşitlik, saygı, adalet gibi konular üzerinde
düşünmelerini sağlayacak dersin
kazanımıyla ilişkili
ortamlar sunma
Yorumlar
Yorum Gönder