18.KAPSAYICI EĞİTİM VE ÖĞRETMEN YETERLİKLERİ
KAPSAYICI EĞİTİM VE ÖĞRETMEN
YETERLİKLERİ
* Tarihsel süreçteki kuramsal ve uygulamalardaki
dönüşüm sonrası günümüzde araştırmacılar artık kapsayıcı eğitimin yaygınlaştırılması,
paydaşların desteklenmesi, iyi uygulama örneklerinin ortaya konulması,
kapsayıcı eğitimin önündeki engellerin aşılması gibi birçok alanda yapılan çalışmalarla sürece destek sunmaktadır.
Kapsayıcı Öğretmen
Yeterlikleri (Uluslararası Düzenlemeler)
* Öğretmenlerin kapsayıcı sınıflarda öğretme ve hizmet içi mesleki gelişim ve öğrenme konularında ne derece hazır olduklarını değerlendiren bir çalışmada, öğretmenlere tutarlı ve sürekli mesleki gelişim fırsatları sağlamanın bununla birlikte tüm çocuklara uygulama ve öğretim stratejileri kapsamındatutum, bilgi ve becerilerin kazandırılmasınınönemine vurgu yapılmaktadır.
* Bu sonuç öğretmen eğitimi programlarının ancak toplumsal değişimlere ayak
uydurma, yeni bilgilere dayalı ve paradigmaların beklentilerini karşılama
yolu ile günümüz
dünyasındaki çocukların ihtiyaçlarını karşılayabileceklerini göstermektedir.
* Kapsayıcı eğitim; eğitime erişim
ve katılımı artırarak ve ayrımcılığı azaltarak öğrenenlerin farklı
gereksinimlerine cevap verme süreci
olarak görülebilir.
* Temel bir insan hakkı olan kapsayıcı eğitim, bireysel olarak eşit eğitim
olanaklarından herkesin yararlanmasına dolayısıyla eşitlikçi
bir toplum oluşturmaya vurgu yapmaktadır.
* Bu bakış açısının yerleşmesini
sağlamak için öğretmen yetiştiren programlarda ve öğretmenlere hizmet içi eğitimler yoluyla
kapsayıcı bakış açısını
kazandıracak zenginleştirilmiş programlar sunulması gerekmektedir.
* Bu doğrultuda, nitelikli
kapsayıcı eğitimin boyutları birçok uluslararası ve ulusal belgede “erişim”,
“katılım” ve “destek” olarak ele alınmakta ve öğretmenlerin öncelikle
bu boyutlarla ilgili bilgi sahibi olmaları gerekmektedir.
* Benzer şekilde, UNESCO’nun
Küresel Eğitim Raporu’nda sürdürebilir
kalkınma hedeflerine ulaşmak için yapılması gereken ulusal,
bölgesel ve küresel
çabalar içerisinde herkes için son derece adil, kapsayıcı ve kaliteli
eğitim sistemlerinin sağlanması ve buna
bağlı olarak da eğitimcilerin güçlendirilmesi, profesyonel becerilerinin artırılması, motive edilmesi ve desteklenmesi gerektiği
vurgulanmıştır.
* 31 ülkede, kapsayıcı eğitimi sağlamak için faaliyet gösteren Özel Gereksinimler ve Kapsayıcı Eğitim Avrupa Ajansı tarafından 2012 yılında kapsayıcı öğretmen profilinin belirlenmesine yönelik yapılan çalışmada öğrenenlerin çeşitliliğine değer verme, tüm öğrencileri destekleme, başkalarıyla iş birliği içinde çalışma, kişisel ve mesleki gelişim olmak üzere dört temel yeterlilik alanı tanımlanmıştır.
* Ayrıca, 2019 yılında Çocukların
Eğitimi Derneği tarafından
yayımlanan Erken Çocukluk Eğitimcileri İçin Standartlar isimli dokümanda
tüm standartların kapsayıcı
bir bakış açısı ile desteklendiği görülmektedir.
* Bu değindiğimiz uluslararası dokümanlarda tanımlanan yeterlilik alanlarına
göre, kapsayıcı bir öğretmen eğitimi programının etkili olabilmesi için öğretmenlerin
çeşitliliği anlamaları, tüm farklılıklara ve benzerliklere saygı göstermelerinin sağlanması önem taşımaktadır.
* Bununla birlikte, öğretmenler “tüm çocukları” desteklemek için farklı öğretim
stratejilerini kullanmaya hazırlanmalıdır,
çünkü çok kültürlü bir perspektiften düşünmeyi öğrenen eğitimciler, her çocuğun
kültürünü ve aile deneyimlerini yansıtan
öğrenme fırsatları sunabilmektedirler.
* Çocukların bireysel
özelliklerine, değerlerine, kültürlerine, mizaçlarına ve ayrıca çocuklar, aileler
ve akranlar arasındaki çeşitliliğe saygı duyulduğunda öğrenme ortamları zenginleşmektedir.
* Gelişmiş ülkelerde, kapsayıcı
eğitim ortamlarının oluşturulmasında eğitim koçları ya da mentörler destek sunabilirken yetişmiş insan gücü ve mali kaynakların sınırlı olduğu ülkelerde bu
hizmetler yeterince sunulamamaktadır.
* Bu noktada, öğretmenlere kapsayıcı eğitim için özel yöntemleri öğreterek
onlara sürekli destek sağlanması önem taşımaktadır.
* Bu yöntemler kimi kaynaklarda özel gereksinimli çocukların gelişim ve
öğrenmesini destekleme, cinsiyet eşitliğini gözetme ve kültürler arası öğrenmeleri
destekleme başlıkları altında ele alınmaktadır.
* Bunun yanında, öğretmenler eğitim programı ve materyalleri, sınıftaki tüm
çocukların kültürüne, diline, sosyo- ekonomik durumuna ve gereksinimine hassasiyet
gösterecek şekilde hazırladığında tüm çocuklar kendilerini; aileleri, dilleri
ve kültürleri ile kabul edilmiş
hissetmektedir.
* Dolayısıyla öğretmenlerin var olan öğretim programını ve materyalleri çocukların özelliklerine göre uyarlayabilmeleri de önem taşıyan
ve zenginleştirilmesi gereken
bir beceridir.
Kapsayıcı Öğretmen
Yeterlikleri (Ulusal Düzenlemeler)
* Uluslararası dokümanların
ele aldığı unsurlara ve araştırma bulgularına paralel şekilde pek çok ulusal dokümanda
da, kapsayıcı eğitim açısından öğretmen özelliklerine dikkat
çekilmektedir.
* İlk olarak MEB 2017 yılında,
toplumun öğretmenlerden beklentileri ile ulusal ve uluslararası gelişmelerin gerektirdiği ihtiyaçları gözeterek yetkin
bir öğretmenin tüm özellikleri ile tanımlanmasını hedeflemiş ve Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri (ÖMGY) içerisinde;
* Mesleki Bilgi,
* Mesleki Beceri,
* Tutum Ve Değerler
olmak üzere üç yeterlik alanı tanımlanmıştır.
* Bu üç yeterlik alanında 11 yeterlik ve 65 gösterge belirlenerek, yetkin bir öğretmenin sahip olması gereken nitelikler bütüncül bir biçimde ele alınmıştır.
* Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri doğrudan kapsayıcı eğitim vurgusu içermemekte ancak yeterlikler ve göstergeleri incelendiğinde kapsayıcı eğitimin önemli belirleyicilerine değinildiği görülmektedir.
* Bu noktada, belge yetkin öğretmenlerin “bütün çocuklar” için sağlıklı ve güvenli bir öğrenme ortamı sağlamasına, eğitimin paydaşlarının hak ve sorumluluklarını bilmesine, çocukların bireysel farklılıklarını gözeterek esnek planlama yapmasına, özel gereksinimli öğrencilerin ihtiyaçlarına hassasiyet göstermesine, çocukların içinde bulunduğu kültürel çevreye duyarlı olmasına, tüm çocuklara öğrenen olarak değer vermesine dikkat çekmektedir.
* Ayrıca Yükseköğretim Yeterlikler Çerçevesi (TYYÇ), 2011 yılında kabul edilmiş ve öğretmen yetiştirme sürecinde
esas alınacak bilgi, beceri ve yetkinlikler tanımlanmıştır.
* Bu çerçevede, öğretmen adaylarının öğrencilerin bireysel gereksinimlerine
duyarlı olma ve farklı kültürlerle sosyal uyum becerileri ele alınarak
dolaylı şekilde kapsayıcı bir öğretmenin sahip olması gereken özelliklere değinilmiştir.
* Bu belgelerin yanı sıra; MEB 2010-2014 Stratejik Planı’nda, özel gereksinimli öğrencilerin eğitimi
alanında görev yapan öğretmenlerin
nitelik ve sayı bakımından geliştirilmesi gerektiğine ve iyi eğitimli, yüksek
düzeyde motive edilmiş öğretmenlerin, kaliteli eğitimin en önemli unsuru
olduğuna vurgu yapılmıştır.
* MEB 2015-2019 Stratejik
Planı’nda, yönetici ve öğretmenlerin
kapsayıcı eğitimin amaçları ve önemi hakkında
bilgilendirilmelerinin sağlanması gerektiği açıklanmıştır.
* MEB 2023 Eğitim Vizyon Belgesi’nde ise eğitimde adalet temelli bir yaklaşımı
güçlendirmenin, fiziksel ve dezavantajlı
bireylere sahip çıkmanın ve özel gereksinimli bireylerin akranları ile birlikte
yaşama kültürünü destekleyen yaklaşımın önemine
vurgu yapılmaktadır.
* Aynı belgede, kaynaştırma
eğitimi olanaklarını geliştirmek için sınıf öğretmenlerine ve farklı
branşlardan öğretmenlere özel eğitim konularında hizmet içi eğitimin
verilmesinin önemine vurgu yapılmaktadır.
* Öğretmenlerinin kapsayıcılığı başarılı bir şekilde uygulamasını sağlayacak
beceriler, ulusal ve uluslararası yayınlar
ile mevzuatlarda, kapsayıcı eğitim felsefesi ile ilişkili değerler, tutumlar ve
planlama, öğretme ve değerlendirme boyutlarındaki beceriler
etrafında şekillenmektedir.
* Öğrenen çeşitliliğine önem vermek, dezavantajlı bireylere karşı olumlu
tutum ve eğilim göstermek ve dezavantajlı öğrencilerin
özellikleri hakkında temel bilgiye sahip olmak öğretmenlerin kapsayıcı eğitim
ile ilişkili bilgileri ve tutumlarına yönelik yeterliklerdir.
* Öğretimi çeşitlendirme, farklı
öğrenme özelliklerine sahip çocukların gelişim ve öğrenmelerini desteklemek amacıyla
içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamının farklılaşmasını sağlamayı; fiziksel
ortam, öğrenme alanı ve bu alanın öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre uyarlanmasını ifade etmektedir.
* Ek olarak; öğretimin nasıl
farklılaştırılacağına ilişkin planlama yapmak, bu planlamalar dâhilinde öğrenen çeşitliliğini dikkate alan öğretim ve
sınıf yönetimi stratejileri ile değerlendirme araçlarını kullanmak; evrensel tasarım
ilkelerine ilişkin bilgi, öğrenme ortamının
uyarlanmasına dair uygulama becerisi konusunda
bilgi ve
yeterlilik kazanmak; öğrenenlerin
kültürel yeterliliklerini geliştirmek, olumlu sosyal destek ve motivasyon sağlamak;
yabancı veya ikinci dil öğretimi gibi yeterlikler öğrenme ve öğretme süreçleri
ile ilgili beceri boyutundaki yeterlikler olarak sıralanabilir.
* Aileler ve diğer meslektaşlarla iş birliği içinde olmak başlığı da özellikle kapsayıcı eğitimin destek boyutu ile ilişkili tutumsal yeterlikler arasında yer almaktadır.
* Tüm bu becerilerin, kapsayıcı eğitim uygulamalarının etkisini artıracak,
toplumda kapsayıcılığa ilişkin farkındalık yaratmaya katkı sunacak ve tüm
okul sisteminin dönüşümünü hızlandıracak
kapsayıcı öğretmenlik yeterlikleri arasında yer aldığı
düşünülebilir.
* Özet olarak sınıf ortamlarında;
çeşitli özellik, ihtiyaç ve beklentilere sahip çocuklarla çalışırken
öğretmenlerin sahip olması gereken bilgi, beceri, tutum ve
eğilimler o öğrenme ortamının kapsayıcı niteliğinin belirlenmesinde önem taşımaktadır.
*Bu doğrultuda, kapsayıcı eğitim yeterlik
alanları; bilgi, beceri,
tutum olmak üzere üç düzeyde tanımlanabilir.
* Bilgi düzeyindeki öğretmen yeterlikleri kapsayıcı eğitim uygulamalarını hayata geçirmek için gerekli bakış açısı ve kaynaklara sahip
olmakla ilişkili yeterlik
alanlarını içermektedir.
* Beceri düzeyindeki yeterlikler ise kapsayıcı bir öğrenme
ortamı oluşturmak, öğrenme ve öğretme sürecini tüm çocukları kapsayacak
şekilde uyarlamak, gelişim ve öğrenmeyi kapsayıcı şekilde değerlendirmek için
gerekli yeterlik alanlarını ve becerilerini içermektedir.
* Son olarak, tutum düzeyindeki yeterlikler ise
kapsayıcı eğitime ilişkin olumlu tutum ve eğilimler sergilemek ve eğitimin diğer paydaşlarının kapsayıcı paradigmaya
karşı olumlu tutumlar benimsemesini sağlamak üzere gerekli yeterlikleri kapsamaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder