19.KAPSAYICI EĞİTİM ORTAMLARINDA ÖĞRETMEN
KAPSAYICI EĞİTİM ORTAMLARINDA ÖĞRETMEN
* Öğretmenlerin değişen toplum ve eğitim şartlarına uyum sağlayabilmesi ancak sürekli mesleki
gelişimlerini gerçekleştirmekle
mümkün olabilir.
* Bu bağlamda alanyazında öğretmenlerin yansıtıcı düş nme merkezli bir anlayış geliştirmesinin önemli olduğu vurgulanmaktadır. Yansıtıcı düşünme merkezli anlayışın temelinde öğretmenin kendisine şu soruyu sorması yatmaktadır:
* “Tüm öğrencilerimin eğitimsel gereksinimlerini karşılayabilmek için ben ne yapıyorum?”
* Öğretmenlerimiz bu soruya dışarıdan
bir kişinin gözüyle
bakarak cevap aramalıdır.
* Bu
bir öz değerlendirme sürecidir ve hemen hemen herkesin meslek hayatında mesleki gelişim gereksinimlerini belirlemek için faydalı bir uygulamadır.
* Öğretmenlerin öz değerlendirme yapmak amacıyla veri toplama süreçlerini olumsuz etkileyebilen bazı nedenler mevcuttur.
* Bunlardan belki de en öne çıkan ikisi bu süreçlerin karmaşık
oluşu ve zaman darlığıdır.
*
Özdeğerlendirme rubriklerinin
kullanımı, öğretmenlerimizin kendi çalışmalarını kaydettikleri günlükler ve
kayıt çizelgelerini oluşturmaları bu anlamda
yardımcı olabilir.
* Bununla birlikte, öğretmenlerimizin birbirlerini değerlendirmeleri, meslektaş gözüyle uygulamalarının farklı bakış açısıyla
ele alınması gelişmeye
ve iş birliğine dair önemli
bir fırsat sağlayabilir.
Öğretmen Öz Değerlendirme Rubriği
* Rubrikler, iyi birer öz değerlendirme aracı olarak kullanılabilirler.
* Sınıf içinde gerçekleştirilen
uygulamaları sınıf yönetimi ve çatışma çözme gibi farklı açılardan
değerlendirebilmek için kullanışlı araçlardır (Airasian & Gullickson, 1997).
* Örneğin, tüm dikkatinizi ders sırasında yaptığınız etkinliklere veriyor ve sınıf içinde
çocuklar arasında yaşanan çatışmaları
hemen fark etmede veya sonrasında çatışmayı çözmek için ne yaptığınızı
hatırlamakta zorlanıyor olabilirsiniz.
* Öğretmenlerin sınıf içerisinde aldıkları önlemleri ve nedenlerini
hatırlamaları, sonraki zamanlarda yaşanabilecek benzer olayları önlemede kendilerine veri oluşturmalarını sağlayabilir.
* Öğretmenlerin verdikleri kararların farkına varmalarını ve sistematize etmelerini sağlamaya yönelik kullanılabilecek
en etkili araçlardan birisi öz değerlendirme rubrikleridir.
* Öğretmenler haftalık değişimleri
grafiklendirerek kayıt altına almak isterlerse, zayıf, orta ve iyi
karşılığı olan 1, 2 ve 3 değerleri üzerinden grafik oluşturabilirler.
* Bu kayıt alma işini geliştirirken toplam puan üzerinden
ve göstergeler üzerinden
hareket edebilirler.
* Böylece öğretmenler, süreç
içinde kendi sınıfına dönük değerlendirmesini bir bütün olarak görebilir, kendi gelişimine yön verebilmesi için odaklanması gereken
hususları tespit edebilir.
* Bu formun her haftanın son iş günü (cuma günü) kullanılması uygun olacaktır.
* Formu doldururken öğretmenlerin kendi performanslarını maddelere
göre “zayıf-orta-iyi” olarak değerlendirmeleri, ardından da konuyla ilgili olarak
neleri yapmaları ya da korumaları gerektiği konusundaki kararlarını not etmeleri uygun olacaktır.
* Bu değerlendirmeler doğrultusunda grafiğe dönülerek niteliklerdeki
değişimler takip edilebileceği gibi alınan ek
notlarla da bir bilgi
bütünü oluşturulabilir.
* Böylece güçlü ve gelişmesi
gereken yönler tespit edilebilir.
Sevgili Günlük
* Öğretmen günlükleri
keyifli bir öz düzenleme aracıdır
(Capizzi, Wehby, & Sandmel, 2010).
* Öğretmen günlükleri,
sınıfta kapsayıcı bir öğrenme ortamı oluşturmak için hangi düzenlemelere yer
verildiğini içerir ve karşılaşılan problemlere dönük nasıl bir
strateji izlendiğine yönelik düşüncelerin kayıt altına alınması amacıyla tutulur.
* Günlükler, öğretmenlerin sınıfta öğrenme süreçleriyle ilgili sorular sorup hipotezler geliştirmelerine, sınıf ortamında karşılaştıkları problemler üzerine daha ayrıntılı düşünmelerine, zayıf ve güçlü yönlerinin neler olduğunu tespit etmelerine, kullandıkları stratejileri ve amaçlarını belirleyip bunlara ne düzeyde ulaştıklarını görmelerine imkân tanır.
* Ayrıca günlükler, bir konu ya da durum hakkındaki duygu ve düşüncelerini yazdıkları kayıt defterleridir.
* Günlükler sadece
olup bitenin yazıldığı
bir kayıt aracına
dönüşürse işlevini kaybetmektedir.
* Bu
nedenle günlüğünüz “olup biteni” yazmaktan ziyade “olup bitene” sizin nasıl tepki verdiğinizi içeren ifadeleri bulundurmalıdır.
* Tutulan günlükler
mutlaka daha önceden
alınan notlarla
karşılaştırmalı olarak okunmalıdır. Bu size iyi bir dönüt sağlayacaktır.
* Daha sonra tutulan günlük
portfolyo dosyanızın içine konulmalıdır.
Benim Eşsiz Sınıfım
* Görsel araçlar
etkili bir öz düzenleme aracı olarak kullanılabilir.
* Posterler, grafikler, diyagram
şemaları ve fotoğraflar çoğu zaman yazıdan daha kalıcı olmaktadır (Cassandra, Brady &
Taylor, 2005).
* Sınıfın fiziki düzenini, etkinlikler sırasında çocuklarla etkileşim anlarını ya da çocukların
birbirleri ile etkileşime girdikleri anları gerekli durumlarda fotoğraflamak,
arada kat edilen yolu görmenizde görsel bir ipucu sağlamak amacıyla bu yöntem kullanılabilir.
* Özellikle fotoğraflar öğretmenin yoğun iş temposunda etkili ve kolay bir şekilde işe koşulabilir. Hatırlanamayan bir anımızla ilgili albümlerimize baktığımızda olayın ayrıntıları hemen aklımıza gelecektir.
* Öğretmenler sınıf içerisinde yaptıkları düzenlemelerin önceki ve sonraki hâllerinin fotoğraflarını alarak değişim
konusunda kendilerine veri oluşturabilirler.
* Fotoğraf çekerken hangi amaçla çektiğinize dair fotoğraf üzerine ya da telefonunuzda oluşturacağınız albüme bir isim verirseniz bu hatırlamanızı kolaylaştıracaktır.
* Fotoğrafları karşılaştırarak ekleyeceğiniz birkaç yorum cümlesi kendi gelişiminize dair size ipucu sağlayacaktır.
* Daha sonra bu fotoğraflar ya çıktı olarak ya da dijital bir araca yüklenerek portfolyo dosyanızın içine konulmalıdır.
Sevgili Meslektaşım
* Gereksinim
duyulduğunda sınıfa davet ettiğimiz meslektaşımızın önceden geliştirilmiş kayıt
formuna notlar alarak bizi izlemesi, bu notları bizimle paylaşması ve bize yapıcı bir dönüt sağlaması amacıyla gerçekleştirilebilir.
* Bir kişinin kendisini dışarıdan birisinin gözüyle değerlendirmesi her zaman kolayca gerçekleştirilebilecek bir uygulama olmayabilir.
* Bunu gerçekleştirmenin en etkili olan ve sıkça uygulanan bir yolu meslektaşlardan alınan destektir.
* Meslektaşlardan alınan dönüt sizin kendinize dair gözden kaçırdığınız ayrıntıların farkına varmanıza yardım edecektir.
* Özetle, kapsayıcı
eğitimden beklenen yararların
sağlanması ancak öğretmenlerimizi desteklemek ve mesleki
gelişimlerini sağlamakla mümkündür. Mesleki gelişimi izleme ve değerlendirmede farklı araçlar kullanılabilir.
* Öğretmenlerimiz kendi özelliklerine uygun öz değerlendirme araçlarını da geliştirip kendi mesleki
gelişimlerini değerlendirebilirler.
Yorumlar
Yorum Gönder