7.KAPSAYICI EĞİTİM ORTAMLARINDA ERİŞİLEBİLİRLİĞİ ARTIRMA
KAPSAYICI EĞİTİM
ORTAMLARINDA ERİŞİLEBİLİRLİĞİ ARTIRMA
* Kapsayıcı eğitim ortamları çeşitli
öğrenme ve gelişim gereksinimleri olan öğrencilerin yer aldığı ortamlardır.
* Bu ortamlardaki öğrenme
süreçlerinin erişilebilir olmasına yönelik, öğrenme için evrensel tasarım
ilkeleri ve farklılaştırılmış
öğretim kavramlarının ilkeleri
uygulamaya yönelik öneriler
sunmaktadır.
* Öğrenme için evrensel tasarım
ilkeleri, kapsayıcı sınıf ortamı oluşturmaya yönelik öğrencilerin bireysel gereksinimlerine yanıt veren önerileri oluşturan kavramsal bir çerçevedir.
* Ne öğretilecek, nasıl öğretilecek ve neden bunun yapılacağına ilişkin
çeşitli yollar kullanılarak öğrenme için evrensel tasarım ilkeleri
uygulamaya aktarılmıştır.
* Öğrenme için evrensel tasarım ilkelerine göre düzenlenen bir öğrenme
ortamında öğretmen çoklu sunum yolları sağlayarak,
çoklu meşgul olma yolları sağlayarak ve çoklu ifade etme yöntemleri kullanarak
tüm öğrencilerinin erişimini artırabilir (Horn vd., 2016).
* Öğrenme için evrensel tasarım
rehberinde bu öneriler
detaylandırılmıştır.1
* Çoklu sunum yolları sağlamak; öğretim sürecinde videolar, sunumlar, kitaplar, görseller gibi yazılı ve görsel, birbirinden çeşitli yollar kullanmayı ifade etmektedir.
* Çoklu ifade etme yolları
sağlamak, öğrencilere sözlü,
yazılı, resmederek, çizim
yaparak, bilgisayar ya da diğer dijital araçları
kullanarak kendilerini ifade etmelerine olanak
sağlamaktır.
* Öğrencilerin gelişim
ve öğrenme özelliklerine göre performanslarını ortaya koymalarına yönelik
fırsat vermektir.
* Çoklu meşgul
olma yolları sağlamak
ise öğrencilerin öğrenme
sürecine katılımlarını da teşvik etmeye yönelik
olarak grup çalışmaları, oyunlaştırmalar, etkileşimli süreçlerin işler hâle getirilmesi olarak ifade edilebilir.
* Öğrenme ortamının çevresel düzenlemeleri yapılarak öğrencilerin erişilebilirliği desteklenebilir.
* Genellikle öğrenme ortamı ya da öğrenme çevresi denildiğinde fiziksel
ortam öncelikle akıllara gelse de, çevresel düzenlemeler fiziksel çevre, sosyal çevre, geçici
çevreye yönelik düzenlemeleri ve aynı ortamda bulunan materyallerin uyarlanmasını ve özel material desteğini içerir.
* Ortama davranışları düzenleyici
görsel ipuçlarının yerleştirilmesi, duyarlılığı olan öğrenciler için ısı, ışık
ve ses düzeyinin ayarlanması, öğrencilerin gereksinimlerine göre kural
hatırlatıcılarının yerleştirilmesi ile fiziksel çevreye yönelik düzenlemeler yapılabilir.
* Sosyal çevreye
yönelik olarak, küçük grup çalışmalarına yer verilebilir.
* Akran eşleşmesi yapılabilir.
* Oturma düzeni
farklılaştırılarak öğrenme hedefleri bu doğrultuda çalışılabilir.
* Görseller oluşturulup çocukların rutinlerini destekleyen şekilde kullanılabilir.
* Öğrencilerin geçici
olarak bulundukları yemekhane, lavabo gibi yerler geçici çevre olarak adlandırılmaktadır.
* Bu ortamların
öğrencilerin fiziksel yapısı dikkate alınarak
düzenlenmesi, öğrencilere davranışları ile ilgili hatırlatıcı pano görsellerin kullanımı desteğe ihtiyaç duyan öğrenciler için önemlidir.
* Öğrencilerin gereksinimlerine göre kullandıkları materyaller uyarlanabilir.
* Onların oturma
düzenini destekleyici, sandalye
ve sıralarının düzenini
oluşturan materyaller kullanılabilir.
* Sıra alma ve duruşlarını destekleyen araçlar yapılabilir.
* Özellikle
koordinatif becerilerinde yetkinlikleri sınırlı öğrencileri desteklemeye
yönelik olarak kalemlerin, boyaların ve
elde tutulacak (boya fırçası vb.) diğer araçların öğrencilerin kavrama
becerilerine yönelik olarak uyarlanması önem taşımaktadır.
* Örneğin, tutmayı kolaylaştırıcı ek araçlar eklemek (oyun
hamuru, lastik, cırtcırtlı bant vb.) ya da kas yetersizlikleri bulunan öğrenciler için boyaları ve kalemleri ağırlaştıran ek parçalar eklemek öğrencilere destek olabilir.
* Kesme becerisi
öğrencilerin erken dönemden itibaren zorlandıkları bir beceridir.
* Buna yönelik
olarak kesilecek materyallerin masaya sabitlenmesi, kesilecek
alanın kademe kademe
daraltılması ve önce düz çizgilerden daha sonra ziksak
çizgiler şeklinde kesmeye geçilmesi önerilir.
* Öğrencilerin sağ ya da sol aktif el kullanımlarına göre ortamda düzenleme
yapılması, kullanılacak materyallerin erişebilirliği için çok önemlidir.
* Zaman zaman yine kesme becerilerine ilişkin
kesilecek materyali sabitlemek üzere çeşitli tutma araçları kullanılarak erişilebilirlik artırılabilir.
* Ortamın
ve materyallerin erişilebilirliğinin artırılmasına yönelik olarak uyarlamalar
ve erişilebilirliği artırıcı
bu tarz düzenlemeler sadece özel gereksinimli çocuklarımız için yapılmaz, tüm çocuklarımızın desteğe ihtiyacı vardır.
* Tüm çocuklarımızın erişilebilirliği artırma ya da katılımı
destekleme boyutunda belirli
alanlarda desteğe ihtiyacı
olduğunu unutmazsak, kapsayıcı sınıf oluşturmaya
yönelik girişimlerimizi de ona göre belirleyebiliriz.
* Öğrencilerin
öğrenme süreçlerinin desteklenmesi kullanılabilecek materyallerin ve ortamın da gereksinimlerine göre bireyselleştirilmesi ve uyarlanması ile mümkündür.
* Onların performansları temelinde gözlem yapılarak gereksinimleri fark edilmeli
ve buna yönelik destek sunulmalıdır.
* Yapılan düzenlemelerin etkisi değerlendirilmeli ve bir güncellemeye gereksinim
olup olmadığına karar verilmelidir.
Yorumlar
Yorum Gönder