8.KAPSAYICI EĞİTİM ORTAMLARINDA KATILIMI SAĞLAMA
KAPSAYICI EĞİTİM
ORTAMLARINDA KATILIMI SAĞLAMA
* Kapsayıcı eğitim ortamlarında katılım,
öğrencilerin etkinliğin, derslerin, rutinin aktif bir üyesi hâline
gelmesini ve akranları ile bir arada
olmasını sağlamaktır.
* Bu kapsamda
tüm çocuklara yönelik
öğrenme içeriğinde, sürecinde
ve öğrenme süreci sonunda (ürünlerde) yapılabilecek düzenlemeler çocukların katılımı
konusunda önemli yol araçlarıdır (Yılmaz, 2020).
* Çocukların/öğrencilerin
etkinliklere katılımının sağlanmasının amacı
onların etkinliğin, derslerin, rutinin aktif bir üyesi hâline gelmesini ve akranları ile bir arada olmasını sağlamaktır.
* Öğrenme içeriğinin farklılaştırılması katılımı sağlamaya
destek olabilir.
* Bu amaçla çocukların tercihleri
dikkate alınabilir, etkinlikler basitleştirilebilir ya da çeşitlendirilebilir.
Çocukların Tercihleri
*Çocukların materyal kullanma, öğrenme
içeriğinin bir kısmını
kendi seçimi doğrultusunda belirleme gibi alternatiflerinin olması
onların öğrenme sürecine
motivasyonlarını artıran önemli bir unsurdur.
F Sevdiği deftere yazı yazması, etkinlik sürecinde sevdiği bir oyuncağını yanında bulundurması onların katılımını destekleyebilir.
Etkinlikleri Basitleştirme
*F
Karmaşık bir
beceri içeren etkinlikleri onu oluşturan küçük parçalara
bölerek veya basamak sayısını azaltarak kapsamını çocuğa göre
sınırlandırmadır.
*Bu
yapılırken çocukların performanslarının dikkate alınması ve onlara özgü,
yapabilecekleri şekilde bir aşamalandırmanın olması önem taşımaktadır.
Etkinlikleri Çeşitlendirme
F Tek tip etkinliklere yer vermekten çok çocukları farklı gelişimsel alanlarda desteklemeyi ve bireysel gereksinimleri doğrultusunda ilerlemelerine yardımcı olacak şekilde, farklı türde etkinlikler yapmayı içerir.
*Derslerde yer alan etkinlikleri müzik, sanat ve hareket içeren ögelerle birleştirmek bu kapsamda yapılabileceklerdendir.
* Öğrenme sürecini farklılaştırmada desteğe gereksinimi olan öğrenciler için yetişkin desteği ya da akran desteği sunulabilir.
* Yetişkin desteği,
çocukların katılım ve öğrenmesini desteklemek için yaptıkları müdahaleyi kapsamaktadır.
* Bununla birlikte,
öğrenme sürecindeki etkileşimlerde geri bildirimin kullanılması da oldukça önemlidir.
* Geri bildirim
öğrencilere kendi davranışları hakkında sunulan bilgidir.
* Farklı
sınıflamaları ve türleri bulunmakla birlikte, bu kısımda düzeltici geri
bildirim, betimleyici geri bildirim
ve çaba geri bildirim gibi türleri ele alınmıştır.
* Düzeltici geri bildirim, öğrencilere yapması istenilen görevle ilgili sunulan geri bildirimdir.
* Çocuğun davranışının ya da tepkisinin yanlış ya da uygun olmadığını bilmesini sağlamakta ve çocuğa daha uygun bir alternatif sunmaktadır (Sandall & Schwartz, 2014).
* Örneğin, renklerle
ilgili bir etkinlik yapılıyorsa ve öğretmen bir çocuğa mavi renkli bir legoyu
gösterip “Bu ne renk?” diye
sorduğunda çocuk “sarı” diyorsa, öğretmenin çocuğun tepkisi ardından “Bu mavi”
demesi ve 2-3 saniye bekleyerek çocuktan
“mavi” demesini beklemesi düzeltici geri bildirimdir.
* Betimleyici geri bildirim, öğrencilere davranışlarının bulunduğu ortama ve kişilere etkisi ile ilgili sunulan, olumlu olarak ifade edilen geri bildirimdir.
* Onlara hangi davranışların sınıf ortamında uygun/kabul edilebilir olduğu
konusunda bilgi veren önleyici bir sınıf yönetimi stratejisi olarak da ifade edilmektedir (Hemmeter, Snyder, Kinder & Artman, 2011).
* Örneğin, serbest
oyun zamanında çocuklara “Ayşe ile oyuncaklarını çok güzel paylaştın.”, “Onunla
oynadığın için Can çok mutlu oldu,
harikasın!” gibi çocukların davranışlarını betimleyerek onlara sunulan geri
bildirim betimleyici geri bildirim olarak düşünülebilir.
* Çaba geri bildirimi, öğrencilere öğrenme sürecindeki çabalarına yönelik davranışlarına sunulan geri bildirimdir (Burnett, 2002).
* Örneğin, sanat etkinliğinde fırça
ile boyama yapan bir çocuğa
öğretmeninin “Çok çabalıyorsun, boyamanı bitirmek üzeresin.” demesi ya da parkta kumu bir kaptan diğerine
boşaltmaya çalışan ve ard arda deneyen
çocuğa
“Gerçekten çok çalışıyorsun, deniyorsun.” şeklinde yaptıklarını ifade etmesi çaba geri bildirimi
olarak düşünülebilir.
* Özellikle
akranlarından biraz daha desteğe
gereksinimi olan, cesaretlendirmeye ve teşvik edilmeye
ihtiyacı olan çocuklar için
çaba geri bildirimi çok önemlidir.
*Öğrenme ürünlerinin farklılaştırılması, öğrenme
sonucundaki kazanımları ifade etme yollarının çocukların performanslarına göre farklılaştırılmasıdır.
* Öğrenme ürünleri
ile kast edilen öğrencilerin ne öğrendiğini, nasıl gösterebileceğidir.
* Öğrenme ürünleri
öğrencilerin öğretim süreci sonunda neleri,
ne kadar öğrendiklerini gösterir.
* Farklı şekillerde/düzeylerde
tepki verme çocukların bir öğrenme süreci sonunda verdiği tepkilerin farklılaştırılmasını ifade eder.
* Çocuklara bir rakam öğretildi ise ifade edici dil becerileri sınırlı olan
bir çocuğa öğretilen rakamı “Bu kaç?” şeklinde
sormak yerine onun karttan göstermesini istemek, oyun hamurları ile o
rakamı yapmasını istemek farklı şekillerde tepki vermeye örnek olabilir.
* Karmaşık şekillerde/düzeylerde tepki verme ise akranlarından daha ileride
olabilen çocuklar için onlardan istenen öğrenme süreçlerine ilişkin tepkilerin karmaşıklığını artırmaya yöneliktir.
* Bir kitap okunduğunda çocuklara soru soruluyor ise, bazı çocukların iki
sözcükle ifade etmesine yönelik sorular sormak; bazı çocukların ise üç-dört cümle ile ifade etmesine yönelik açık uçlu sorular sormak buna örnek olabilir.
* Özetle, kapsayıcı eğitim
ortamlarında çocukların katılımının sağlanması öğrenme içeriğinde, sürecinde ve sonucunda yapılabilecekler ile mümkün olabilir.
* Çocukların gereksinimleri doğrultusunda yapılabilecek uyarlamalar ile katılımları desteklenebilir.
* Uyarlamalar ve düzenlemeler çocuklar
için belirlenen amaçları
karşıladığında güncellenebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder