9.KAPSAYICI EĞİTİM ORTAMLARINDA ÖĞRENME İÇERİKLERİNE İLİŞKİN DÜZENLEMELER
KAPSAYICI EĞİTİM ORTAMLARINDA ÖĞRENME İÇERİKLERİNE İLİŞKİN
DÜZENLEMELER
* Kapsayıcı eğitim
ortamları hangi kademede olursa olsun, hangi ders kapsamında olursa olsun
birbirinden çeşitli öğrenme
gereksinimleri olan öğrencilerden oluştuğundan, öğrencilerin performanslarına
ve öğretilmek istenen konulara göre içeriğin
düzenlenmesini gerektirir.
* Öğretmenlerimizin öğrenme
içeriklerini kapsayıcı şekilde
düzenlemeden önce kendilerine “Sınıfımdaki öğrencilere
ne öğreteceğime nasıl karar veriyorum?” sorusunu sormaları ve kendi yanıtlarını
oluşturmaları gerekir.
* Sınıftaki öğrencilerin benzer öğrenme ve gelişim özellikleri olduğu
düşünüldüğünde bu soruya verilen yanıt farklı
olacak, birbirinden çeşitli “heterojen” yapıda bir sınıfa
sahip olunduğu düşünüldüğünde ise verilen yanıt farklı olacaktır.
* Proje yaklaşımının öncüsü ve erken öğrenme projesinin baş araştırmacısı olan Lilian Katz, birbirinden çeşitli özellikleri olan öğrencilerin bulunduğu bir sınıfta “Bir öğretmen tüm sınıfa aynı anda bir şey öğretmeye çalıştığında, büyük ihtimalle çocukların üçte biri bunu zaten biliyor, çocukların üçte biri anlıyor ve kalan üçte biri anlamıyor olabilir.
* Yani çocukların üçte ikisi zamanlarını boşa geçiriyor.” demiştir.
* Eğer öğrencilerimizin birbirinden çeşitli öğrenme
gereksinimlerinin olduğunu düşünmüyorsak farkında olmadan bu şekilde bir öğrenme ortamı kurgulamış olabiliriz.
* Öğrencilere ne öğretileceğine karar verilirken öğrenme
gereksinimlerine, hazır bulunuşluklarına, değerlendirme sonuçlarına ve müfredat kazanımlarına bakılmalıdır.
* Değerlendirme sonuçlarına göre elde ettiğimiz
öğrenci gereksinimlerine yönelik hareket edilmesi
önemlidir.
* Sınıflarda gereksinimleri, özellikleri, ilgi alanları, kendilerini ifade etmeleri bakımından çok çeşitli bilgi ve beceri düzeyinde olan öğrenciler vardır.
* Her öğrenci aynı içeriği,
aynı şekilde öğrenemeyebilir.
* Bu nedenle bazı öğretimsel uyarlamalara ihtiyaç duyulabilir.
* Öğrenme içeriklerinin ve diğer özelliklerinin uyarlandığı sınıflar ile geleneksel sınıflar arasında belirgin farklılıklar bulunmaktadır.
|
* Öğretimin uyarlandığı sınıflarda öğrenme içeriği
de öğrencilere göre farklılaştırılır.
* Öğrenme içeriğinin uyarlanması çeşitli yollarla
yapılabilir.
* Öğrenme
içeriğinin miktarı, zorluğu değiştirilerek, alternatif hedefler konularak ve
öğrencilerin ilgileri dikkate alınarak gerçekleştirilebilir (Tomlinson, 2001).
Boyut/Miktar: Öğrencinin öğrenmesi beklenen öge sayısı değiştirilerek yapılabilir.
Zorluk: Öğrencilerin ihtiyaçlarına göre zorluk seviyesini çeşitlendirilerek yapılabilir.
Alternatif hedefler: Aynı materyalleri ve içeriği
kullanırken öğrenciler için ders amacını
çeşitlendirilerek yapılabilir.
Öğrencilerin ilgileri: Öğrencilerin ilgileri dikkate
alınarak motivasyonlarının artırılması gerekebilir.
Öğrencinin öğrenmesi beklenen
öge sayısını değiştirmeye yönelik olarak;
* Bir seferde
tamamlanacak çalışma sayfası
sayısını azaltabilir ya da artırabilirsiniz.
* Çalışma sayfasında yer alan soruların sayısını öğrencinin performansına göre azaltabilir ya da artırabilirsiniz.
* Boyanması gereken
bölümden bir kısmının
boyamasını isteyebilirsiniz, yapılacak
işlemlerden bir kısmını
yapmasını bekleyebilirsiniz.
Öğrencinin öğrenmesi
beklenen öge sayısını
değiştirmeye yönelik olarak;
* Beden eğitimi dersinde oynanan parkurlu bir grup oyunu varsa bir (ya da birden çok) kısmını tamamlamasını isteyebilirsiniz.
* Türkçe dersinde okunması gereken bir okuma materyalinin bir (ya da birden çok) bölümünü okumasını isteyebilirsiniz.
* Matematik dersinde
çözmesi gereken problemlerin sayısını performansına göre azaltabilir ya da artırabilirsiniz.
* Öğrenmesi gereken
bir şarkının bir kısmını söylemesine isteyebilirsiniz.
* Tarih
dersinde anlatılan olayların bir
kısmını özetlenmesini ya da birden çok olay örgüsünü
ilişkilendirerek anlatmasını isteyebilirsiniz.
Öğrencilerin ihtiyaçlarına göre zorluk seviyesini çeşitlendirmeye yönelik olarak;
* Kısmen tamamlanmış ders notları verebilirsiniz.
* Çok aşamalı
etkinliklerin nasıl yapılacağını aşama aşama görselleri ile anlatıp yönergeleri ard arda sunabilirsiniz.
* Akranlarından göreceli
olarak hızlı öğrenen ve sınıf seviyesinin üstünde
yer alan öğrenciler için aynı içerikleri daha karmaşık
hâle getirebilirsiniz.
Aynı materyalleri ve içeriği kullanırken öğrenciler için ders amacını çeşitlendirmeye yönelik olarak;
* Türkçe dersinde
aynı etkinlikle bağlantılı olarak bir öğrenciden
kelimenin tanımını yazmasını
isterken, diğerinden kelimeyi tanımıyla eşleştirmesini veya kelimeyi
sözlü olarak tanımlamasını isteyebilirsiniz.
* Matematik dersinde
aynı etkinlikle bağlantılı olarak öğrencilerin bir kısmının verilen geometrik şekil üzerinde çevresini hesaplamasını, diğerlerinin alanını hesaplamasını isteyebilirsiniz.
* Web 2.0 araçları kullanarak çeşitlendirilmiş amaçları öğrencilerinizin gereksinimleri doğrultusunda onlarla
paylaşabilirsiniz.
* Öğrenme içeriklerinin uyarlanmasında bir diğer yöntem öğrencilerin ilgilerini dikkate alarak içeriği düzenlemek olabilir.
* Öğrencilerin ilgilerinin dikkate alınması, mevcut
öğrencilerin ilgi alanları
üzerine inşa edilen veya öğrencilerin ilgi alanlarını genişleten fikirlerin ve materyallerin müfredata dâhil edilmesini içerir.
* Öğrencilerin ilgilerini
içeriğe dâhil etmenin tek bir yolu yoktur.
* Birden fazla strateji ile bu yapılabilir.
Örneğin;
*"Araştırıyorum" stratejisi öğrencileri kendi deneyimlerine dayalı
olarak kişisel ilgi alanlarına giren bir konuda araştırmacı olmaya teşvik
eder.
* "Sorularım var!" stratejisi öğrencileri bireysel olarak ilgilendikleri soruları sormaya, sorularına nasıl cevap bulabileceklerini bulmaya ve bulduklarını akranlarıyla paylaşmanın yollarını tasarlamaya teşvik eder.
*"Bir ders tasarlıyorum!" stratejisinde öğrenciler bir ders dönemi veya birkaç ders dönemi boyunca ne üzerinde çalışacaklarına karar
verirler.
* Hedefleri belirlerler, zaman çizelgeleri belirlerler,
hedeflerine doğru çalışırlar ve kendi
ilerlemelerini değerlendirirler.
* İçeriği uyarlamanın bahsedilen böyle yolları olduğu gibi destekleme
(scaffolding), öğrenme sözleşmeleri ve mini dersler de yer almaktadır.2 “Scaffolding” ifadesi Türkçe “iskele ya da iskele
kurma” anlamına gelse de eğitim alanında “destek” ya da “destekleme” olarak kullanılmaktadır.
* Destekleme stratejisinde, öğrencinin performansına göre sistematik olarak sunulan destek öğrenci bağımsızlaştıkça kaldırılarak aşamalı bir sistem izlenir.
* Örneğin, öğretmen, öğrencilerin okuduğunu anlamalarına yardımcı olmak için okuma öncesi, sırası ve sonrası stratejileri kullanabilir.
* Okuma öncesinde önceki
bilgileri harekete geçirme,
tahminde bulunma gibi; okuma sırasında
şematik düzenleyiciler kullanma gibi, okuma sonrasında ise özetleme stratejileri gibi.
* Başlangıçta öğretmen,
öğrencilerin stratejiyi uygulamalarına yardım etmede aktif olarak yer alabilir.
* Ancak onlar stratejiyi öğrendikçe, öğretmen stratejiyi uygulama sorumluluğunu kademeli olarak öğrencilere devreder.
* Bir diğer örnek
olarak, öğrenci yeni bir beceri veya görevi öğrenmekte zorluk çektiğinde,
öğretmen görevin adımlarını belirleyerek (yani bir görev analizi) ve ardından sesli
düşünerek, bu adımları modelleyerek öğretimi
destekleyebilir.
* Örneğin, bir öğretmen, iki basamaklı iki sayıyı toplamakta zorluk çeken bir öğrenci için talimat verir.
* Başlamak için öğretmen, görevi yönetilebilir adımlara
bölerek bir görev analizi gerçekleştirir.
* Daha sonra
öğretmen, görevdeki her adımı birden çok kez modeller ve öğrencinin pratik
yapması için zaman tanır.
* Öğrenci görevde
ustalaştıkça destekler yavaş yavaş kaldırılır.
Öğrenme Sözleşmesi
* Öğrenme
sözleşmesi, öğrencinin belirli bir süre içinde tamamlayacağı işi yazılı olarak
belirleyen öğretmen ve öğrenci arasında yapılan bir anlaşmadır.
* Bir öğrenme sözleşmesi,
öğretmenlerin müfredatı öğrencinin hazır bulunuşluk düzeyine veya öğrenme
profiline göre
farklılaştırmasına olanak tanır.
* Sözleşme
düzenlemek üzere yapılan toplantılarda öğretmen ve öğrenci, tamamlanması
gereken görevi, ne zaman tamamlanacağını, işin nicelik ve
niteliğini, hangi kriterlere göre değerlendirileceğini ve uygun olduğunda elde edilen notu belirtmelidir.
* Sözleşme, şartları
karşılamamanın sonuçlarını da içerebilir.
* Etkili öğrenme sözleşmeleri geliştirmek genellikle deneyimli bir öğretmenin beceri ve yeterliliğini gerektirir.
* Öğretmen, öğrenme
sözleşmelerini kullanırken aşağıdaki husuları dikkate
almalıdır:
*Bazı öğrenciler sözleşmelerini erken tamamlayabilir.
*Öğretmen buna hazırlanmalı ve öğrenci için içerikle
ilgili ek etkinlikler (örneğin bilgisayar etkinlikleri) planlamalıdır.
*Öğrenciler genellikle zamanlarını yönetmek için yardıma
ihtiyaç duyarlar.
*Öğretmenler, öğrencilere programa uymalarına yardımcı olmak için günlük planlama gibi destekler sağlayabilir.
*Beklenmeyen olaylar (örneğin, öğrencinin devamsızlığı, hastalık durumu,
vb.) öğrencinin belirtilen son tarihe kadar sözleşmeyi tamamlamasını engelleyebilir.
*Bu gibi durumlarda, öğretmen sözleşmeyi tamamlamak için ek süre teklif edebilir.
* Öğrenme sözleşmelerinde, öğrencinin belirli bir süre içinde tamamlayacağı işi yazılı olarak
belirleyen öğretmen ve öğrenci arasında yapılan bir anlaşma
yer alır.
* Bir öğrenme sözleşmesi, öğretmenlerin müfredatı öğrencinin hazırbulunuşluk düzeyine veya öğrenme profiline göre farklılaştırmasına olanak tanır.
* Etkili öğrenme sözleşmeleri geliştirmek genellikle deneyimli bir öğretmenin beceri ve yeterliliğini gerektirir.
* Bir öğretmen,
bir kavramı tüm sınıfa tanıttığında, bazı öğrenciler onu anında kavrar, bazıları zaten biliyor olabilir.
* Öte yandan, bazı öğrenciler çeşitli
nedenlerden dolayı öğretmenin onlara anlattıklarını hiç duymamış bile
olabilirler.
* Bu gibi durumlarda
mini dersler, içeriği uyarlamanın bir yolu olabilmektedir.
Mini Dersler
* Öğrenci bilgi düzeyinin değerlendirilmesine dayanarak öğretmen öğrencilerinin bir kısmına yeniden öğretebilir, bir grup öğrenciye öğretmek için başka bir yol bulabilir veya anlayışlarını ve
becerilerini genişletmek için başka bir grupla çalışabilir.
* Mini dersler,
içeriği öğrencilerin hazırbulunuşluğuna, ilgi alanlarına veya öğrenme profiline
göre hedeflemede oldukça etkili olabilir.
* Küçük grup çalışmalarında bir grup bir konu ile ilgilenebilirken diğer gruba mini bir ders yapmak anlamlı bir alternatiftir.
Aileler ve Çocuklarla İletişim
* Öğrenme içeriğini
düzenleme sürecinde aileler ile iletişim
de oldukça önemlidir.
* Kapsayıcı eğitim ortamlarında bu tür uyarlamaların yapılması
noktasında geleneksel öğretimden farklı uygulamalar
olduğu için, öğretmenler kapsayıcı bir sınıfta neler bekleyebileceklerini
öğrenciler ve velilerle konuşabilir, onlara bilgi verebilir.
* Özellikle dönem başlangıcında bunun yapılması çok önemlidir.
* Hem ailelerin hem öğrencilerin kendi gereksinimlerine yönelik desteklendiklerini bilmek, onların motivasyonlarını da artıracaktır.
* Öğrencilerin farklı etkinlikler
veya ödevler üzerinde çalışıyor olabileceği, tüm öğrencilerin çeşitli açılardan gelişeceği
ve zorlanabileceği, projelerin ve çalışmaların nasıl yapılacağı konusunda
ailelerin de bilgilendirilmesi, onların çocuklarını desteklemeleri bakımından da önemlidir.
Yorumlar
Yorum Gönder