7-8. BİREYİ TANIMA: TEKNİKLER VE UYGULAMALAR ( 2 video )
Bireyi Tanıma: Tanıma Alanları
(Hazırlayan: Ömür Özlük)
Rehberliğin önemli işlevlerinden biri bireyi tanıma işlevidir. Bireyi tanıma iki kısımda ele alınabilir: Alanlar ve teknikler.
Öğretmenin Öğrenciyi Tanıma Nedenleri
* Psikolojik danışmanlar/Rehber öğretmenler kadar diğer öğretmenlerin de öğrenciyi tanımaları gerekir.
Öğretmenlerin öğrenciyi tanımaları onların çalışmalarında kolaylıklar sağlayacaktır.
* Bu çalışmalar
şöyle belirtilebilir (Yeşilyaprak, 2019):
* Ünite planı yapmak, ders etkinliklerini düzenlemek, öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarına yönelik
yöntem ve teknikleri seçmek, uygun ölçme
ve değerlendirme yöntem
ve teknikleri kullanmak,
* Her öğrencinin bireysel farklılıklarına göre ve gizil güçlerine uygun olarak üst düzeyde gelişmesine yardımcı olabilmek,
* Öğrencinin sağlıklı kişilik geliştirmesine, kendini gerçekleştirebilmesine çevresine uyumlu hale gelmesine yardımcı olabilmek,
* Öğrencilerin gerçekçi benlik algıları geliştirmelerine ve kendi problemlerini çözebilme gücü kazanabilmelerine yardım etmek,
* Öğrencileri ilgileri,
güdüleri, yetenekleri doğrultusunda kendilerine en uygun
öğrenim dalına ve /veya mesleğe
yöneltebilmek,
* Öğrencileri belli bir mesleğe
hazırlamak, bu meslekle ilgili davranışları kazanmalarına yardım edebilmek,
* Sınıf-içi ilişkileri düzenlemek ve geliştirmek.
Bireyin tanınması için gerekli özellikler:
Sağlık Durumu
* Sürekli veya geçici bir
hastalığının olup olmadığı varsa sürekli kullandığı ilaçlar bu ilaçların neler
olduğunun bilinmesi onların temin ve kullanılmasına karşı anlayış ve hazırlık gerekmektedir.
* Bunun yanı sıra öğrencinin
geçmişte geçirdiği rahatsızlıklar, alerjik durumları, varsa başka
hassasiyetleri öğrenilmeli ve her yıl tıbbi incelemeler yapılmalı
ve bu inceleme sonuçlarının da öğrenci dosyasında bulundurulmalıdır.
Yetenekler
* Öğrencinin tanınması
dendiğinde ilk akla gelen özelliklerden biri onun yetenekleridir.
* Çünkü okulla ve okul başarısı ile doğrudan ilişkili
olduğu düşünülür.
* Yetenek temelde
doğuştan getirildiği kabul edilen bir özelliktir.
* Yetenek, öğrencinin ulaşabileceği sınırları gösterir.
* Bir kişinin müzik yeteneğinin olması demek, müzikle ilgili bilgi ve becerileri öğrenmede oldukça başarılı olacağı beklentisini ifade eder.
* Sözel yetenek, kişinin
kelimelerle ve sözlerle
işlem yapabilmesini ifade eder.
* Sayısal yetenek, insanların sayılarla işlemler yapabilmeleri ve onları çeşitli
şekillerde kullanabilme becerileri ile bağlantılıdır.
* Şekil-Uzay Yeteneği, kişinin nesnelerin ve mekân içinde alabilecekleri durumları göz önüne
getirebilme, şekillerin ayrıntılarına dikkat edebilme,
alabilecekleri farklı biçimleri düşünebilme, farklı ortamlardanasıl biçimlere dönüşebileceklerini görebilme gibi
özellikleri içerir.
* Nesneleri gözlerinde canlandırabilen, bu yeteneğe
sahip kişiler daha çok karşımıza
mühendis olarak çıkarlar.
* Mekanik yetenek, kişinin aletlerle uğraşabilmesini, onları ustalıkla kullanabilmesini, nesneleri hareket ettirebilmesini ve onarabilmesini, kurabilmesini ifade eder.
* Bedensel yetenekler, kişinin bedenine hâkim olmasını ve onu ustaca
kullanabilmesini ifade eder. Bu yeteneğe sahip olan kişiler tahmin
edilebileceği gibi, sporla
yakından ilgili olurlar.
İlgiler
* İlgi kişinin
belli bir nesneye
veya nesne türüne
bağlanması ona yönelmesidir.
* Kişi neye ilgi duyuyorsa
onunla kendisini ilişkilendirmiş kendisini ona bağlamış
demektir.
* Kişi eline geçen parayı kitap satın almaya
yatırırsa bu kişinin akademik çalışmaya veya sözel alanlara ilgisi olduğu
söylenebilir.
* Her ilgi duyduğumuz şeyle uğraşıp onunla ilgili bir işte başarılı
olamayabiliriz ama bir işte başarılı
olanlar o işe ilgi duyan kişiler
arasından çıkar.
Temel bilim: Fen bilimleri alanında
çalışmaktan, bu bilimlerin çalışma alanına giren nesne ve olaylarla ilgilenmekten hoşlanma.
Sosyal bilim: Sosyoloji, antropoloji, psikoloji,
tarih gibi bilim dallarının konularıyla uğraşmaktan hoşlanma.
Canlı varlık: Canlıları, hayvan ve bitkileri incelemekten ve yetiştirmekten zevk alma.
Mekanik: Çeşitli alet ve makineleri incelemekten, onları onarmaktan, çalıştırmaktan ve nasıl çalıştığını anlamaktan hoşlanma.
İkna: Başkalarını ikna etmekten ve onlarla tartışmaktan (ve galip gelmekten)
zevk alma.
Ticaret: Alım satım işleri ile uğraşmaktan ve düzenli bir şekilde bu isleri yapmaktan
zevk alma.
İş ayrıntıları: Yapılan işin ayrıntıları ile uğraşmaktan hoşlanma.
(Bunun tersi daha anlamlı gelebilir, işlerin ayrıntıları ile uğraşmaktan sıkılan
kişiler bu ilgiye
sahip değillerdir.)
Edebiyat: Edebi eserleri incelemek, okumak, eleştirmek, yazmaktan
zevk almak.
Güzel sanatlar: Resim, heykel gibi estetik sanatlarla
uğraşmaktan ve bu yolda eserler
ortaya koymaktan zevk almak.
Müzik: Bir müzik aleti çalmak veya müzik dinlemekten hoşlanmak beste yapmaktan zevk almak.
Sosyal yardım: Başka insanlara vardım etmekten
hoşlanmak.
Akademik Başarı
* Öğrencilerin içinde bulunulan sınıf veya döneme kadar olan akademik başarıları öğrencilerle ilgili olarak bilinmesi gereken diğer
bir özelliktir.
* Böylece öğrencinin akademik başarı gelişimi
izlenir ve başarılı
olduğu dersler yönünde yönlendirme yapılmasında da katkıda
bulunur.
* Her zaman olmasa da bazen akademik
başarının kişinin yeteneklerinin yansıması olduğu düşünülebilir.
Kişilik
* Özellikle orta öğretim ve sonrasında
öğrencinin kişilik özellikleri belirlenebilir.
* Ancak genellikle yapılması gereken, ortaya
çıkan özelliklerinin bilinmesi
ve not edilmesidir.
* Başka bir ifadeyle küçük sınıflarda öğrencilerin kişilik özellikleri henüz
belirginleşmemiştir.
* Dolayısıyla kapsamlı bir kişilik ölçümü yapılmaz.
* Ancak, sinirlilik, saldırganlık, çalışkanlık, tembellik, geçimsizlik, sorumluluk gibi tekil kişilik
özellikleri çeşitli ortamlarda bariz
bir hâle gelebilir.
Benlik Tasarımı
ve Değerler
* Öğrencinin kendisini
nasıl gördüğü de bilinmesi gereken diğer bir özelliktir.
* Benlik tasarımı
diğer bilgilerle tutarlı veya tutarsız
olabilir.
* Söz gelimi kişinin müzik yeteneği düşük olabilir ama müzisyen olmak isteyebilir.
*
Başka bir durumda kişide sayısal
yetenek yüksek olabilir ama kişi kendini sayılardan uzak tutmaya çalışan bir benlik algısına
sahip olabilir.
* Bu gibi durumlar uç olmakla birlikte, kişinin kendisini nasıl algıladığı ona verilecek hizmetlerde etkili olacaktır.
* Öğrencinin değerlerinin de öğretmenler ve ilgililer tarafından
bilinmesi gerekebilir.
* Öğrencinin nelere önem verdiği,
nelere önem vermediği
öğretmenlerin öğrenciyi güdülemede işlerini kolaylaştırabilir.
Çevre ile İlgili Bilgiler
* Kişinin nasıl bir ortam ve çevrede yaşadığı bilinmesi
gereken diğer bir özelliktir.
* Öğrencinin hangi şartlarda
okuduğu veya çalıştığı, ne gibi zorlukları
aşmaya çalıştığı gibi bilgiler kuşkusuz
ona verilecek hizmetin önemli
belirleyicisi olacaktır.
* Çevreyle ilgili bilgilerin içinde tabii ki bireyin ailesi ile ilgili bilgiler önemli bir bölüm oluşturur.
BİREYİ TANIMA: TEKNİKLER
VE UYGULAMALAR
* Bireyi tanıma hizmetlerinde temel amaç bireyin kendini anlaması,
yeteneklerinin, ilgilerinin, güçlü ve geliştirilmesi gereken yönlerinin farkına
varması ve kendisiyle ilgili edindiği bilgiler
çerçevesinde kararlar almasına
yardımcı
olmaktır. Rehberlikte bireyi tanırken göz önünde tutulması
gereken bazı ilkeler vardır.
* Yıldırım (2018) bu ilkeleri şöyle belirtmektedir:
*Bireyi
tanıma hizmetlerinde temel amaç bireyin kendini anlaması, yeteneklerinin,
ilgilerinin, güçlü ve geliştirilmesi gereken
yönlerinin farkına varması ve kendisiyle ilgili edindiği bilgiler çerçevesinde
kararlar almasına yardımcı olmaktır.
Geçerlik
ve güvenirlik katsayıları ne kadar yüksek olursa olsun, sadece bir ölçme aracı
bireyi tanımak için yeterli değildir.
*Bireyi bütün yönleri ile tanımak mümkün değildir.
*Ancak, amaç bireyi olabildiğince farklı yönleriyle tanımaya
çalışmak olmalıdır.
Geçerlik ve güvenirlik katsayıları ne kadar yüksek olursa olsun, birey hakkındaki bilgilere ek bilgiler sağlamayacaksa o tekniği uygulamanın gereği yoktur.
Bireyi tanıma tekniklerinin değişik
zamanlarda uygulanıp elde edilen bilgileri
ayrı ayrı yorumlamak yerine bu teknikleri birlikte
veya kısa zaman dilimi içinde uygulayıp sonuçlarını birlikte yorumlamak daha yararlıdır.
*Bireyi
tanıma teknikleri arasında
her durumda herkese
uygulanan ve herkes tarafından
kabul edilen bir teknik yoktur.
Bireyi tanıma çalışmaları bütün öğrencileri kapsar.
*Ancak bireyi tanıma tekniklerinin hepsini bütün öğrencilere uygulamak zorunlu veya gerekli değildir.
Bireyi tanıma teknikleri birer araçtır.
Araç uygulamak
amaç hâline getirilmemelidir.
Bireyi tanıma hizmetleri sadece duygusal sorunu olan öğrencilere değil, tüm öğrencilere yönelik olmalıdır. Öğrencileri tanıma
hizmetleri süreklidir.
*Bireyi tanıma
teknikleri arasında her durumda herkese
uygulanan ve herkes
tarafından kabul edilen bir teknik yoktur.
Bireyi tanıma çalışmaları bütün öğrencileri kapsar.
*Ancak bireyi tanıma tekniklerinin hepsini bütün öğrencilere uygulamak zorunlu veya gerekli değildir.
Bireyi tanıma teknikleri birer araçtır.
Araç uygulamak
amaç hâline getirilmemelidir.
Bireyi tanıma hizmetleri sadece duygusal sorunu olan öğrencilere değil, tüm öğrencilere yönelik olmalıdır. Öğrencileri tanıma
hizmetleri süreklidir.
* Rehberlikte bireyi tanımak için kullanılan teknikler iki gruba ayrılır:
Testler
Test dışı teknikler.
* Testler standart
ölçme araçlarıdır.
* Zaten tanım olarak da test
standart şartlarda standart soruların
sorulmasıdır.
Testlerin Özellikleri
* İyi bir testin sahip olması gereken 4 özellik vardır:
Geçerlik: Ölçme aracının ölçmeyi
amaçladığı şeyi eksiksiz, tam olarak ölçmesidir.
Güvenirlik: Ölçme aracının ölçmek istediği şeyi hatasız ve doğru olarak ölçmesidir.
Kullanışlılık: Ölçme aracının kullanılmasının kolay
olmasıdır.
Ekonomiklik: Ölçme aracının ekonomik
olması, çok pahalı
ve masraflı olmamasıdır.
* Testlerin sonuçları
bireye bildirilirken uyulması gereken kurulları
vardır (2000):
* Sonuçları bildirmeye başlamadan önce danışanın bunları gerçekten bilmek isteyip istemediğinden emin olmak gerekir.
* Test puanları
açıklanmadan önce danışanın
testten ne beklediği
anlaşılmalıdır.
* Danışanın her testten nasıl bir başarı beklediği sorulmalıdır.
* Sonuçların verileceği
bilgi türü (ortalama, yüzdelik puan, norm puanları, vb.) açıklanmalıdır.
* Ayrıca kişinin test alırken
ne yaşadığı ve performansını ortaya koyduğunu düşünüp düşünmediği araştırılmalıdır.
* Birden fazla test uygulanmışsa sonuçlara yetenek testlerinden başlanması uygun olur.
* Sonuçları bildirilirken kişinin kendi güçlü ve zayıf yönlerini görmesi
sağlanmalıdır.
* Özellikle düşük puanlar açıklanırken kişinin bundan olumsuz
etkilenmesine karşı dikkatli
olunmalıdır.
* Yetenek testi
sonuçlarından hemen sonra veya eş zamanlı olarak
ilgi testleri açıklanmalıdır.
* Ardından bu iki bilgi grubu eşleştirilmelidir. İlgi ve yetenek arasında tutarsızlık bulunduğu durumlarda bunun nedeni araştırılmalıdır.
* Danışanın yetenek puanları ile
okulda ya da başka bir çevrede o yetenek ile ilgili çalışmalarındaki başarı durumunu karşılaştırması için uyarıcı sorular
sorulmalıdır.
Örnek:
* “Sayısal yetenek
testinde ortalamanın üstünde
başarı göstermişsin.
* Okulda matematik
dersinde başarı durumun nasıl?
* Kişilik envanterleri bazen kişinin kendisine saygısı açısından çok önemli kişilik
boyutlarını ölçmüş olabilir
Örnek:
Saldırganlık, nevrotizm gibi). Bu tür
durumlarda kavramları doğru, bilimsel doğrulara uygun, ama bireyin anlayabileceği dille
anlatmak gerekir.
* Test sonuçlarını açıklarken
danışanın soru sormasına ve katılmadığı noktalarda görüşlerini söylemesine izin verilmeli hatta
teşvik edilmelidir.
* Danışana testlerin bir bakıma
bireyi başkalarıyla karşılaştırma
aracı olduğu, mutlak ölçme
yapmadığı, ölçmede hata olabileceği söylenerek test sonuçlarıyla
tutarlı olmayan yaşantılarını gözden kaçırmaması sağlanmaya çalışılmalıdır.
* Yetenek testlerinden, ilgi ve
kişilik envanterlerinden elde edilen bulgular açıklandıktan sonra bütün olarak
ele alınıp birbirleriyle uyuşan ve çelişen
yönler üzerinde durulmalıdır.
Rehberlikte Kullanılan Testler
* Yetenek Testleri
İlgi Envanterleri Kişilik
Testleri Tutum Ölçekleri
Yetenek Testleri
* Yetenek testi deyince de ilk akla gelen zekâ testi olmaktadır.
* Zekâ
ile yetenek arasındaki fark veya
örtüşme ile ilgili akademik tartışmaları bir yana bırakarak, zekâ ile yeteneğin uygulamada büyük ölçüde örtüştüğü
düşünülerek, burada birlikte
ele alınacaktır.
* Zekâ testleri
gerçekten de test anlayışının temelini
oluşturur.
* Geliştirilen ilk testler de zekâ testleri olmuştur.
* Zekâ testlerinin temel varsayımı kendi zekâ anlayışlarını temel almalarıdır.
* Herkesin üzerinde uzlaştığı bir zekâ anlayışı olmadığı için, hemen hemen bütün zekâ testleri, “Zekâ, benim testimin ölçtüğü şeydir.” demektedirler.
İlgi Testleri
* Bireyin ilgilerini belirlemek amacıyla kullanılan testlerdir.
* Birden fazla ilgi aynı anda değerlendirildiği ve değerlendirmenin belli bir ölçüt çerçevesinde tüm ilgileri kapsadığı
düşünüldüğü için
envanter olarak isimlendirilir.
* Ülkemizde ilgi ölçmek için kullanılan en yaygın ölçek,
Kuder İlgi Alanları
Envanteri’dir.
* Bunun dışında
Strong İlgi Envanteri, Mesleki Yönlendirme Envanteri
(Kepçeoğlu), Kendini Değerlendirme Envanteri (Kuzgun)
gibi ölçekler de kullanılmaktadır.
Kişilik testi
* Kişilik testleri
bireyin kişiliği ile ilgili olarak bilgi toplamaya
yarayan ölçeklerdir.
* Bazı kişilik
testleri tek bir boyutta kişiliğin
ölçümünü verirken bazıları
da birden fazla
boyutta aynı anda değerlendirme yapmaktadır.
* Genellikle bu ikinci gruptaki
ölçekler envanter olarak nitelendirilir ve kişilik envanteri
olarak tanımlanır.
* Diğer ölçekler
genel olarak Ölçek veya test olarak adlandırılır.
* Rehberlik hizmetlerinde kullanılan kişilik ölçekleri
şunlardır:
Beier Cümle Tamamlama Testi (A formu 8-16, B formu 13 ve üstü yaşlar) CAT (Çocuklar için Algı Testi) (3-10
yaşlar)
Minnesota
Çok Yönlü Kişilik Envanteri (MMPI) (16 yaş ve üzeri) Louisa Duss Psikanalitik Hikâyeler Testi
* Bunun dışında;
Hacettepe Kişilik Envanteri
Rotter Cümle Tamamlama Testi
Rorschach Mürekkep
Lekesi Testi gibi testler de kullanılmaktadır.
Son yıllarda
yaygınlaşan Büyük Beşli Kişilik Kuramı çerçevesinde geliştirilen ölçeklere de rastlanmaktadır.
Tutum
* Kişilerin belli bir nesne ya da duruma yönelik duygusal, düşünsel
veya davranışsal eğilimlerini belirlemeye yönelik testlerdir. Hemen hemen her nesne, durum veya düşünceye yönelik
olarak tutum testi geliştirilebilir.
** Çeşitli cevaplama
biçimi kullanılabilir ise de genellikle Likert tipi denilen
ve bir ifadeye kişinin katılma
durumunu 4, 5 veya 7 derece üzerinden
değerlendirme yapmayı öngören
cevaplama şekli kullanılmaktadır.
Test dışı teknikler
* Test dışı teknikler, testlerden farklı olarak katı bir yapılandırma içermez.
* Hatta çoğu zaman yapılandırmanın nasıl yapılacağı içinde
bulunulan durumda uygulayıcı tarafından belirlenir.
* Dolayısıyla test dışı tekniklerin standart şartlar sağlama,
standart sorular sorma gibi zorunlulukları yoktur.
* Bunun bir sonucu olarak genellenebilirlikleri ve karşılaştırılabilir bilgi verme olanakları da zayıftır.
* Aşağıda test dışı tekniklere örnek bir sınıflandırma yer almaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder