20.KAPSAYICI EĞİTİMİN KALİTESİ
KAPSAYICI EĞİTİMİN
KALİTESİ

* Eğitimde kalitenin
tanımı farklı gruplara göre farklı biçimde şekillenmekte; çocuklar, aileler,
hizmet verenler farklı değerler ve ihtiyaçları temelinde kaliteyi farklı
biçimde tanımlayabilmektedir (Katz, 1993, Layzer & Goodson, 2006).
* Aynı zamanda
kapsayıcı eğitimin kalitesi
faklı düzeylerde farklı paydaşlarla ele alınabilmektedir
Kapsayıcı eğitimin
kalite paydaşları
* Kapsayıcı eğitimin kalitesi (Şekil 10) sınıfta bulunan öğretmen-çocuk
oranı, grup büyüklüğü, öğretmenin eğitim durumu
gibi değişkenleri içeren yapısal kalite, öğretmen-çocuk etkileşimi, eğitim
programının uygulanması gibi çocukların günlük
deneyimlerine doğrudan etki eden süreç kalitesi ve iki boyutun
birleşiminden oluşan genel
Kapsayıcı eğitimin kalitesi
* Yapısal kalite daha çok düzenlenebilir özellikleri içerirken, süreç kalitesi
çevresel özellikleri içermektedir (Wolery ve Odom, 2000). Yapısal kalitenin ölçülmesi
görece daha kolaydır
ve görüşmelerle bilgi alınabilmektedir.
* Diğer taraftan süreç kalitesi belli bir zaman diliminde farklı ortamlarda ayrıntılı, uzun süreli ve kapsamlı gözlemler gerektirmektedir (Ishimine ve Tayler, 2014).
* Genel kalite ise; süreç kalitesi ve yapısal kalite ile birlikte
kalitenin pek çok boyutu kapsayacak biçimde bütüncül olarak ele alınmasını gerektirmektedir.
* Yapısal, süreç ve genel kalite özellikleri daha çok araştırmacılar ve profesyonellerin kaliteye
bakış açılarını yansıtmaktadır.
Kaliteli Kapsayıcı
Eğitimin Bileşenleri
* Kapsayıcı eğitimin kalitesi, sunulan hizmetlerin niteliği hakkında bilgi vermesi bakımından önemlidir.
* Daha önceki bölümlerde kapsayıcı eğitim
ile ilgili olarak erişimin artırılması, katılımın sağlanması ve öğrenme- öğretme süreçlerinin desteklenmesi
boyutunda detaylı olarak kaliteli kapsayıcı eğitimin bileşenlerine yer verilmiştir (Şekil
11).
Kaliteli kapsayıcı
eğitimin bileşenleri
* Erişim, fiziksel
engelleri kaldırarak çocuklara çok çeşitli etkinlikler sunmak ve ortam sağlamak, onların
optimum
gelişimlerini ve öğrenmelerini desteklemek için gerekli
uyarlamaları yapmayı ifade etmektedir.
* Katılım, çocuklarda aidiyet hissi oluşturarak oyun ve öğrenme
etkinlikleriyle meşgul olmalarını sağlamaktır.
* Destek, yüksek kaliteli kapsayıcı
eğitim uygulamaları için sistemlerin alt yapısını oluşturmaya yöneliktir.
* Kapsayıcı eğitimin kalitesinin değerlendirilmesinin neden gerekli olduğu
da üzerinde durulması gereken bir diğer önemli noktadır. Kapsayıcı eğitimden beklenen
yararların sağlanması ancak kalitesinin geliştirilmesi ile mümkündür.
* Kapsayıcı ortamlardaki öğrencilerin uzun ve kısa vadedeki deneyimlerini
değerlendirmeye yönelik araştırmalarda kullanılmak üzere, kanıt temelli uygulamalar ve
politikalara katkı sağlaması amacıyla, kapsayıcı eğitimin standartlarının geliştirilmesine yönelik, profesyonel gelişimi destekleme, programların etkiliğini geliştirmeye
yönelik öz değerlendirme sunma, hesap
verilebilirlik ve politika değerlendirme amacıyla kapsayıcı eğitimin kalite değerlendirilmesi yapılması gerekmektedir.
* Kapsayıcı eğitimin kalitesini
değerlendirme çok boyutlu ve standart değerlendirme araçlarını gerektiren bir süreçtir.
* Aynı zamanda kapsayıcı eğitimin
kalite göstergelerinin de belirlenmesini gerektirmektedir.
* Alanyazında yer alan ve kalite
değerlendirmeye yönelik kullanılan ölçekler yer almakla birlikte, bu ölçeklerin birkaçı kapsayıcı
eğitim ortamlarının değerlendirilmesine yönelik geliştirilmiştir (Yılmaz ve Karasu, 2018).
* Early Childhood Environment Rating Scale (ECERS)
(Harms, Cryer ve Clifford, 1980)
* Preschool Assesment of the Classroom Environment-Revised (PACE-R)* (Raab ve Dunst,
1997)
* The Quality Inclusive Experiences Measure (QUIEM)*
(Wolery, Pauca, Brashers
ve Grant, 2000)
* The SpeciaLink Early Childhood Inclusion
Quality Rating Scale (SECIQR)* (Irwin,
2005)
* Inclusive Classroom Profile (ICP)* (Soukakou,
2012)
* Bu ölçeklerden ilki dışındakilerin kapsayıcı erken çocukluk eğitim ortamlarının kalitesinin değerlendirilmesinde kullanılması söz konusudur.
* Kapsayıcı erken çocukluk eğitiminin kalitesini değerlendiren ve Türkçeye
uyarlaması yapılan (Yılmaz, 2014) bir değerlendirme aracında kapsayıcı
erken çocukluk eğitiminin kalitesi aşağıdaki göstergelere göre değerlendirilmektedir:
F
Ortamın, materyallerin/araçların uyarlanması
*Akran etkileşimine yetişkin
katılımı
*Yetişkinlerin çocukların serbest zaman etkinliklerine ve oyununa rehberliği
*Çatışma çözme
*Grup üyeliği
*Çocuklar ve yetişkinler arasındaki ilişkiler
*İletişim için destekleme
*Grup etkinliklerini uyarlama
*Etkinlikler arası geçiş
*Geri bildirim
*Aile-uzman iş birliği
*Çocukların öğrenmelerini takip etme
* Eğitimde kapsayıcılığı temel alan tüm bu bölümlerde, kapsayıcı eğitim farklı boyutları ile ele alınarak
açıklanmaya çalışılmıştır.
* Ülkemizde kapsayıcı anlayışın eğitim alanında
uygulamalara aktarılmasının kapsayıcı
dil kullanımı, tutumlardan başlayarak okul ve sınıf içi öğretimsel süreçlere yansıması çok önemlidir.
* Bu kapsamda
toplumun tüm eğitim paydaşlarına önemli sorumluluklar düşmektedir.
* Özetle, kapsayıcı eğitimden beklenen yararların sağlanması ancak kalitesinin geliştirilmesi ile mümkündür.
Kalitenin gelişmesinde en kritik faktör öğretmenlerdir.
* Kapsayıcı uygulamaların geliştirilmesi iş birliği
ve ekip çalışması ile birlikte
sistematik destek süreçlerini içerir.
* Öğretmenlerimizin lisans
sürecinden başlanarak kapsayıcı
eğitim konusunda desteklenmesi geleceğimize yönelik en önemli
adımlardan biri olabilir.



Yorumlar
Yorum Gönder